Paul Murray (°1975) is geboren en getogen in Dublin als de zoon van een
docent Anglo-Iers toneel en een leerkracht. Hij volgde school in Blackrock
College, studeerde Engelse literatuur in Trinity College en haalde een master
in creative writing aan de University of East Anglia.
Op zijn achtentwintigste debuteerde hij met de nog niet vertaalde roman An
Evening of Long Goodbyes (2003), waarmee hij de shortlist van de Whitbread
Award voor beste debuutroman haalde. Een satire op de Ierse economische boom
door de ogen van het hoofdpersonage Charles Hythloday, een aristocratische
kluizenaar die zijn dagen vult met drinken en ronddwalen in het familiehuis in
verval. Onder druk van zijn familie wordt hij verplicht om werk te zoeken, wat
hem in contact brengt met de donkere kant van het economische succes in de
sloppenwijken van Dublin.
De grote doorbraak kwam met de tweede roman Skippy Dies (2010 – vert. Skippy tussen de sterren) die de
longlist van de Booker Prize en de top tien van Time magazine haalde. Deze driedelige, breed opgezette
kostschoolroman vermengt tragedie en komedie in een wereld van ‘love, lust,
string theory and existential crises’, waarbij de jeugdige ontdekkingsdrang in
schril contrast staat met de apathie van de volwassen leerkrachten. De dood van
leerling Daniel Juster, bijgenaamd Skippy, is het vertrekpunt om de levens van
leerlingen en leerkrachten aan het fictieve Seabrook College te exploreren.
Met The Mark and the Void (2015 – vert. Het doel en de leegte),
knoopt Murray weer aan bij de financiële thematiek van zijn debuutroman (in
zekere zin overspannen zijn drie romans de periode voor, tijdens en na de
crash). Nu staat de wereldwijde financiële crisis en de rol daarin van de tanende
Keltische tijger centraal. Eigenlijk plande Murray al een boek over het Ierse
banksysteem sinds 2002, toen zijn zus aan de slag ging bij de Bank of Bermuda
in Dublin.
We zien de financiële apocalyps door de ogen van Claude, bijgenaamd Crazy Frog,
een filosofiestudent met Franse roots die als analist werkt voor de Dublinse
vestiging van de Bank of Torabundo. Hij wordt benaderd door de mislukte
schrijver ‘Paul’ die Claude als een personage wil opvoeren in zijn volgende
roman. Zelf gaat Paul volledig gebukt onder een zware hypothecaire lening die
hem er uiteindelijk toe drijft om een bank te overvallen. Een metafictioneel
spel van fictie en werkelijkheid dat refereert aan de verhalen van economische
groei die we ons blijven voorspiegelen, zonder de wankele fundamenten van
naderbij te inspecteren.
Amsterdam : Atlas/Contact
2016, 428p. Vert. van The Mark and the Void door Dirk-Jan Arensman. ISBN
9789025448189
deze pagina printen of opslaan