In het plattelandsdorpje Jettenbrun wordt Karl Heidemann geboren. Zijn
vader is een beetje achterlijk, ieders vriend omwille van zijn handigheid. Vanaf
zijn geboorte is Karl een huilbaby. Jettenbrun, een door de jongeren verlaten
dorp met veel ouderen, dat aanvankelijk de pasgeborene in de armen sluit,
beschuldigt hem nu van bezetenheid door de duivel. Alleen zijn vader kan hem
kalmeren door met hem ’s nachts door het stille bos te wandelen. Karl heeft een
exceptioneel gehoor dat elk geluid opvangt: het gehijg en gekreun van zijn
ontrouwe moeder en het gefluister van de dorpelingen die hun ongezonde
nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen. Zijn ouders besluiten hem in een
isolatieruimte met camerabewaking te houden in de kelder. Hij blijft verstoken
van elk sociaal contact.
Karls moeder, die radeloos is als haar minnaar haar
verlaat, ziet zelfmoord als enig redmiddel om te ontsnappen uit de impasse van
haar leven. Wanneer haar lijk uit de bosvijver wordt bovengehaald, ziet ze er
eindelijk vredig uit. Dat beeld is voor Karl de trigger, vanaf dan beschouwt hij
de dood als een liefdesdaad:
‘Waarom niet een moordenaar zijn, een bemiddelaar, iemand
die de dood brengt als een boodschapper , als drager van dat prachtige geschenk
, de verlossing.’
Karl die bij de Jettenbrunners ondanks zijn intelligentie steeds meer de
reputatie van een geestelijk gestoorde krijgt, besluit het dorp te verlaten.
Ondertussen jaagt inspecteur Horst Schubert op de jongen, die niets meer te
verliezen heeft. Met de gave van zijn verfijnde gehoor had hij alles kunnen
worden wat hij maar wilde: spion, agent… superheld maar hij werd een
massamoordenaar.
Stil is geen thriller, daarvoor
ontbreekt de spanning in het verhaal. Raab hanteert een mooie, maar soms te
overdreven barokke taal om, een kroniek, een levensverhaal, een psychografie te
schrijven. De roman gaat vooral over hoe Karl de wereld ervaart zonder dat
iemand hem ooit heeft begeleid. Hij vormt zijn eigen ideeën over
rechtvaardigheid goed en kwaad, zijn eigen normen en waarden. Maar zijn
vervormde geest vindt niet wat hij uiteindelijk zoekt, de liefde. Of toch?
De
vergelijking met Het parfum van Patrick
Susskind is nooit veraf, met dat grote verschil dat Karl doodt omdat hij anderen
wil helpen. De vragen die opgeworpen worden over de dood, of een moord al of
niet gerechtvaardigd kan zijn, maar vooral wat het ontbreken van liefde met
mensen doet, maken Stil tot een
bijzonder intrigerende roman.
Amsterdam : Atlas/Contact 2016, 302 p. Vert. van Still door
Marcel Misset. ISBN
9789025447878
deze pagina printen of opslaan