Een
jong echtpaar huurt een afgelegen vakantiehuis in de bergen met de hoop enkele
problemen op te lossen: het onafgewerkte filmscenario van de man, de
wederzijdse prikkelbaarheid en daaruit volgende echtelijke ruzies en het tekort
aan aandacht voor het vierjarige dochtertje. Helaas blijken de voordelen van de
verandering van omgeving al na een paar dagen uitgewerkt: de man krijgt niet
meer dan enkele losse ideeën op papier, de ruzies en twisten komen onverminderd
terug; het dochtertje lijkt wel meer een voortdurende last dan een bron van
vreugde. En als klap op de vuurpijl gebeuren er nog de onverklaarbare dingen
met het huis – of zijn het enkel hersenspinsels van de verteller?
In zijn nieuwste novelle presenteert Daniel Kehlmann het persoonlijke
notitieboekje van de protagonist. Hierin lopen allerhande bedenkingen,
dagboekfragmenten, aanzetten voor een scenario en notities in verband met de
vreemde gebeurtenissen kriskras door elkaar. De lezer beleeft dus samen met het
hoofdpersonage de akelige voorvallen en wordt in het ongewisse gelaten over de
betrouwbaarheid van de waarneming van de verteller, wat flink bijdraagt tot de
bevreemdende spanning. Net zoals in zijn andere romans, zoals Mahlers Zeit,
krijgen bovennatuurlijke en fysische ongerijmdheden de bovenhand. Deze keer
houdt Kehlmann de ontwikkeling van het verhaal eenvoudig en lijkt Je
had moeten gaan meer op een stijloefening dan op een volledig
afgewerkte roman. De auteur wist de spanningsopbouw prima te doseren en de toon
zit precies goed. Kehlmann weet de ontzetting en de angst van het
hoofdpersonage bijzonder goed op de lezer over te brengen.
Verder heeft de novelle echter
niet zoveel om het lijf en is er van karakterontwikkeling of veellagige
betekenissen weinig sprake. Het verhaal zelf is trouwens niet zo origineel en
ontleent thema’s aan onder anderen Stephen Kings The
shining en Marlen Haushofers Die
Wand. Al bij al schreef Kehlmann
met Je had moeten gaan een leuk boekje voor wie twee uur wil griezelen; zolang de
verwachtingen maar niet te hooggespannen zijn, is er niets mis met dit werkje.
Amsterdam : Querido
2016, 96 p. ISBN 9789021404158.
Distributie: LMBooks
deze pagina printen of opslaan