Cynan Jones (1975) is een Engelstalige, Welshe
auteur geboren en getogen nabij het kustplaatsje Aberaeron in het graafschap
Ceredignion (Wales). Hij woont er en werkte onder meer als interim leerkracht,
copywriter en wijnhandelaar om in zijn onderhoud te voorzien, tot hij full time
van zijn pen kon leven. Op zijn 22ste beloofde hij zichzelf om op
zijn 28ste twee jaar uit te trekken om zijn schrijversloopbaan op de
sporen te zetten.
Zijn eerste roman, The Long Dry (vert. De lange droogte), verscheen in 2006 en werd bekroond met de Betty Trask
Award voor debuutromans van schrijvers jonger dan 35. De genialiteit van zijn
proza werd al snel opgepikt in Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië; maar de brede
publieke doorbraak bleef achterwege. Wel werd hij op basis van dat werk in 2008
geselecteerd voor het Italiaanse project Scritture
Giovani dat jonge Europese schrijvers (waaronder, gespreid over een aantal
jaren, een rist Welshe auteurs) promootte.
Dat maakt dat het nog ongepubliceerde Out onto the Water in 2010 in een Italiaanse
vertaling verscheen als Le Cose Che Non
Vogliamo Più (‘Things We Don’t Want Anymore’). Dit boek over een
vuilniswagen-team en onze afvalmaatschappij was te Europees van inslag voor de
Britse markt. Jones heeft sindsdien wel stukken van de roman gerecycleerd in
een aantal kortverhalen als ‘Aberarth’ en ‘I’d Like a Slice of That’. Het
Italiaanse project en de publicatie van de roman Everything I Found on the Beach (2011, Alles wat ik vond op het strand) effenden het pad voor het
project New Stories from the Mabinogion
van uitgeverij Seren. Jones schreef met Bird,
Blood, Snow (2012) een hervertelling van een van de Keltische mythen uit het
middeleeuws manuscript Mabinogion.
De echte doorbraak kwam er echter met The Dig (2014, vert. De burcht),
bekroond met de Wales Book of the Year Fiction Prize. Na
de publicatie van een hoofdstuk 'in progress' uit The Dig in Granta Magazine
(2012) werd het werk van Jones uitgegeven en herdrukt bij uitgeverij Granta met de iconische coverillustraties van
Jenny Grigg.
Dat effende de weg voor Amerikaanse uitgaven
en een resem vertalingen waaronder die in het Nederlands
bij uitgeverij Koppernik. Sindsdien volgden de romans Cove (2016, vert. Inham) en Stillicide (2019, vert. De wetten van water) met tussendoor de gelegenheidsuitgave 3 Tales (2019, vert. 3 sprookjes).
Jones ziet het niet haalbaar om alleen van zijn
romans te leven, ook omdat dan de druk om te publiceren de kwaliteit sterk kan
beïnvloeden. Intussen is hij ook actief als docent creative writing en
scenarist. Zo schreef hij een aflevering voor de Welshe detectivereeks Hinterland (serie 3, aflevering 2), uitgezonden op Canvas.
Cynan bestempelt zelf zijn poëtische
werkstukjes, die in lengte variëren van een honderd- tot een tweehonderdtal
bladzijden, als korte romans of microfictie. Daarbij speelt de geografische
plaats van zijn geboortestreek een bepalende rol omdat hij in de eerste plaats
gebruikmaakt van het landschap, van ‘physical and natural allegories’ om de
innerlijke gemoedstoestand van zijn personages te beschrijven:
‘I think the allegory comes first, if that
makes sense, in that I want to write about certain human situations, dilemmas,
challenges, situations people find themselves in. And I try to do that by
linking it with a natural allegory, or something that goes on around me in the
natural world, in the environment that I grew up in’. (vol1brooklyn.com)
Door gebruik te maken van allegorieën die de
‘condition humain’ weerspiegelen in plaats van zijn personages rechtstreeks
door psychologie en verhaalstructuur uit te diepen, vertrouwt Jones erop dat
zijn lezers intuïtief de gevoelswereld van de personages aanvoelen:
‘The story is
god. The story itself will demand what approach is taken to tell it, and if you
try to ignore that it will throw a tantrum. So! In the case of a short novel –
my preferred form – implication is key. There’s no time to go off on tangents,
or spend chapters filling in backstory – everything has to be delivered
economically, placing great trust in the reader to make connections, fill in
blanks, and understand emotional repercussion instinctively. Those restrictions
make a real demand on the writing that I think helps deliver a tension and
engagement into the story’. (onlinewritingtips.com)
Globaal genomen is de natuur en het
cultuurlandschap van West-Wales een terugkerend hoofdpersonage van Jones’ romans.
Gedurende eeuwen hebben mensen in precair evenwicht met hun woeste omgeving een
bestaan opgebouwd. Het zware werk en de menselijke beslommeringen vinden hun
reflectie in het omliggende landschap (land, kust en zee) dat hun identiteit bepaalt, dat hen maakt
tot wat ze zijn. Het landschap fungeert als een (allegorische) spiegel. Jones
beoefent een originele en vernieuwend-poëtische vorm van nature writing. Het
landschap is alom tegenwoordig en vormt met zijn fauna en flora, met zijn
kleuren, texturen en geuren, een onweerstaanbare aantrekkingskracht.
In De lange droogte (The
Long Dry) volgen we boer Gareth wiens eeuwenoude boerderij op zijn retour
is. Een doodgeboren kalf en een vermiste drachtige koe sturen hem op een
queeste in het landschap en een reflectie op zijn eigen leven en dat van zijn
vrouw, die gebukt gaat onder een aantal miskramen. Centraal staat het emotionele
isolement van twee mensen die samen een boerderij runnen, de traditie moeten
loslaten door nieuwe evoluties, maar toch tijdloos de schoonheid en de
mededogenloosheid van het landschap moeten ondergaan.
Wat de zee
neemt en teruggeeft, aangespoeld op de kust in Everything I Found on the Beach (Alles wat ik vond op het strand), verbindt uiteindelijk drie
personages: de Welshe visser, de Poolse arbeider en de Ierse fikser,
alle gefocust om zich te verbeteren en risico’s te nemen om hun doel te
bereiken. Een gegrepen kans zet een fatale reeks van gebeurtenissen in gang.
Jones maakt gebruik van thrillerelementen in een narratieve exploratie van
moraliteit met oog voor betekenisvolle details. De strijd van de gewone man om
zijn lot te verbeteren is echter gedoemd om te mislukken.
Met Bird,
Blood, Snow schreef Jones in opdracht een hedendaagse bewerking van Peredur, een van de verhalen uit het
middeleeuwse manuscript Mabinogion. Die
queeste toont opvallende invloeden van Chrétien de Troyes’ Parsival, maar zonder de sterke literaire uitwerking ervan. Jones’ satirische projectie van de Arthuriaanse wereld binnen een gewelddadige
woonblokkenbuurt, reflecteert bewust het fragmentaire karakter van het
origineel. De achterin opgenomen synopsis van Peredur en het nawoord zijn dan ook essentieel voor de lectuur.
De recentere romans De burcht (The Dig) en Inham
(Cove) sluiten weer sterker aan bij
het Welshe landschap en de omliggende natuur van Cynan Jones’ debuut The Long Dry. Met de gewelddadige wereld
van illegale dassenjachten en -gevechten in De burcht raakt Jones een gevoelige snaar. Zijn gebruik van geweld,
als vorm van catharsis voor een rurale gemeenschap, wordt vergeleken met werk
van Ernest Hemingway en Cormac McCarthy.
Boer Daniel, die rouwt om de dood van
zijn vrouw, brengt tijdens de lammertijd moeizaam nieuw leven op de wereld,
terwijl verborgen in het duistere landschap een dassenknuppelaar dood en
vernieling zaait. Twee eenzame figuren die elk op hun manier overleven, gaan met
elkaar de confrontatie aan.
Microfictie is Jones’ handelsmerk, maar sommige
werken als The Long Dry en Inham strippen het taalgebruik volledig
terug tot de kern. Enkel de essentie blijft over in Inham, woorden die onderhuids een eigen
leven leiden en paradoxaal genoeg de horizon juist verbreden.
De zee strekt
zich eindeloos uit, als een door de bliksem getroffen kajakker verweesd de
elementen trotseert. Uitgevaren met de as van zijn overleden vader, gaat hij,
ondanks zijn verwondingen, instinctief het gevecht aan met de natuur om terug
te keren naar de vrouw die op hem wacht. Het veertje van een winterkoning is
zijn kompas. Gedistilleerd poëtisch proza.
Stillicide (De wetten van water) heet de nieuwste roman van Cynan Jones, wat aan
het begin van het boek gedefinieerd wordt als ‘Een doorlopend druipen van water’
of ‘Een recht of plicht met betrekking tot het verzamelen van water van of naar
een aangrenzend terrein’. Water staat centraal in twaalf afzonderlijk lees-/luisterverhalen
die samen een geheel vormen naarmate de lectuur binnendruppelt. Via korte
paragrafen van een, twee of meer lijnen vloeit de perceptie naar de lezer.
Water is een schaars goed in de nabije toekomst van Jones’ wereld.
Een stad wordt door watertreinen bevoorraad, die voortdurend beveiligd moeten worden
tegen roof en sabotage. De idee om een enorme ijsberg naar de stad te slepen en
in een ijsdok aan te meren, wint aan populariteit bij technici, maar stuit op
verzet bij de bevolking als steeds meer mensen voor de bouw van het ijsdok uit
hun huizen verdreven worden.
De groeiende interactie tussen personages, gedreven door overlevingsdrang, door liefde en verdriet in een verontrustende toekomstwereld, verbindt de verhalen. Cycli van extreme overstroming en droogte zetten de thematiek van klimaatsverandering in de verf. Oorspronkelijk geschreven voor de radio (BBC 4) werden de
teksten door het eenmalige beluisteren van het medium beïnvloed. Maar in
essentie blijft Jones’ microfictie mysterieus ongrijpbaar, als water dat door de vingers vloeit.
Cynan Jones: Alles wat ik vond op het strand, Koppernik, 2023, 131 p. ISBN 9789083262147. Vertaling van Everything I Found on the Beach door Manon Smits. Distributie De Wolken
Cynan Jones: De wetten van water, Koppernik, 2019, 188 p. ISBN 9789492313805. Vertaling van Stillicide door Jona Hoek. Distributie De Wolken
Cynan Jones, Rohan Daniel Eason (ill.): 3 sprookjes, Koppernik, 2019, 43 p. : ill. ISBN 9789492313737. Vertaling van 3 Tales door Jona Hoek. Distributie De Wolken
Cynan Jones: De burcht, Koppernik, 2015, 158
p. ISBN 9789492313010. Vert. van The Dig door Jona Hoek. Distributie De Wolken
Cynan Jones: Inham, Koppernik, 2016, 103 p.
ISBN 9789492313164. Vert. van Cove door Jona Hoek. Distributie De Wolken
Cynan Jones: De lange droogte, Koppernik, 2018, 133 p.
ISBN 9789492313430. Vert. van The Long Dry door Jona Hoek. Distributie De Wolken
Cynan Jones: The Long Dry, Granta London,
2014, 106 p. ISBN 9781783780402
Cynan Jones: Everything I Found on the Beach,
Granta London, 2014, 222 p. ISBN 9781783780426
Cynan Jones: Bird, Blood, Snow, Seren
Bridgend, 2012, 195 p. ISBN 9781854115898
Cynan Jones: The Dig, Granta London, 2014, 159
p. ISBN 9781847088802
Cynan Jones: Cove, Granta London, 2016, 99 p.
ISBN 9781847088819
deze pagina printen of opslaan