Chinelo
Okparanta (1981) werd geboren in Nigeria (Port Harcourt). Ze werd opgevoed als
Jehova Getuige en migreerde op haar tiende met haar ouders naar de Verenigde
Staten. Chinelo studeerde aan de Pennsylvania State University (BS), Rutgers
University (MA) en de University of Iowa (MFA), waar ze gradueerde aan de
befaamde Iowa Writers' Workshop.
Ze
heeft gewerkt als leerkracht Frans en Engels en doceert creative writing. Op dit
ogenblik is ze als assistent professor Engels en Creative Writing verbonden aan
Bucknell University. Ze schrijft kortverhalen voor verschillende tijdschriften
zoals The Iowa Review, The Kenyon Review, Granta Magazine, The New
Yorker, The Southern Review en Conjunctions.
In
doorsnee schrijft Okparanta autobiografisch getinte fictie over haar
geboorteland Nigeria en haar adoptieland de Verenigde Staten, balancerend op de
brug tussen twee culturen. Ze debuteerde in 2013 met de verhalenbundel Happiness, Like Water; een bundeling van
tien verhalen die haar leven in Nigeria en haar ervaringen als migrant in de VS
documenteert. Het opgenomen verhaal ‘Fairness’ werd bekroond in 2014 met een O.
Henry Award.
De
donkere kant van godsdientorganisaties als Jehova Getuige, de volksverhalen
van haar jeugd en de persoonlijke (lesbische) relaties zijn tevens te traceren
in haar fictie. Zowel voor de bundel Happiness,
Like Water als voor haar debuutroman Under
the Udala Trees (2015) ontving Okparanta de Lambda Literary Award for
Lesbian Fiction (2014 en 2015).
De
roman spelt zich af in 1968 tijdens de Biafra-oorlog (1967-1970). Tijdens deze
Nigeraanse burgeroorlog wordt de elfjarige Ijeoma uit Ojoto door haar moeder
weggestuurd om haar tegen het toenemende geld te beschermen. Ze komt terecht bij een familie die haar overleden
vader kende en ontmoet er Amina, een ander meisje dat opgevangen wordt.
Ijeoma
en Amina kunnen het goed met elkaar vinden en ontwikkelen gaandeweg een
romantische relatie. Wanneer de familie hun innige band ontdekt, wordt Ijeoma
teruggestuurd. Haar moeder tracht haar te reformeren, maar Ijeoma blijft
gevoelens koesteren voor vrouwen. Uiteindelijk trouwt ze met een man om niet
vervolgd te worden voor haar seksuele geaardheid.
De
titel van het boek staat symbool voor vrouwelijke vruchtbaarheid en seksuele
ontdekking: ‘There's the whole idea of the udala trees, which--the udala fruits
represent female fertility. So I wanted to paint the journey of a young girl
who is told to be a certain way, thinks about them, and still winds up making a
more informed decision for herself.’
Op basis van dit palmares
werd Chinelo
Okparanta geselecteerd voor de Granta
Best of Young American Novelists 3 (2017), een lijst die om de tien jaar door
het magazine Granta wordt opgesteld
om jong (jonger dan veertig) en veelbelovend Amerikaans talent in de
schijnwerpers te zetten. Okparanta ontwikkelde gaandeweg een oprechte, aan haar
spreektaal gerelateerde manier van schrijven:
‘The
self-consciousness in many cases proved to be a handicap -- often rendering the
writing cloying, overly sentimental, and just a bit too contrived. With the
passage of time, I have returned to simply writing the way I would speak.
There's honesty to this new approach.’
Chinelo Okparanta: Under the Udala Trees, Granta London, 2017, 328 p. ISBN 9781847088383
deze pagina printen of opslaan