Lauren
Groff (1978) werd geboren en getogen in Cooperstown (New York), en studeerde
aan het Amherst College (BA) en de University of Wisconsin (MFA). Ze verhuisde van
New York naar Florida (Gainesville) met haar man en twee kinderen. Groff
schrijft verhalen voor onder meer The Atlantic Monthly, Ploughshares, Glimmer Train, Hobart en Five Point.
In
2008 debuteerde ze met de roman The
Monsters of Templeton (vert. De
monsters van Templeton). Centraal staat een ongewild zwangere 28-jarige studente
die na een stukgelopen relatie met een universiteitsprofessor terugkeert naar de plaats waar ze opgroeide om de
identiteit van haar biologische vader te achterhalen. Groffs geboorteplaats
Cooperstown, gesticht door de vader van Schrijver James Fenimore Cooper, stond
model voor het fictieve Templetown en Groff gebruikt flink wat elementen uit
zijn werk om haar verhaal te stofferen.
Groffs
kortverhalen werden gebundeld in Delicate
Edible Birds and Other Stories (2009). Negen verhalen, die een tijdspanne
van een eeuw omvatten, zoomen in op een levensfase van verschillende
vrouwelijke personages. De roman Arcadia
(2012) volgt de opgroeiende Bit, geboren en getogen in een commune in de jaren
zeventig, en de keuzes die hij moet maken om zijn leven te sturen. De grote
doorbraak kwam er voor Lauren Groff met de National Book Award finalist Fates and Furies (2015, vert. Furie en fortuin).
Furie
en fortuin is het verhaal van het tragische verloop van het huwelijk tussen
Lancelot ‘Lotto’ Satterwhite en de intrigerende Mathilde. Na het overlijden van
zijn vader wordt Lotto door zijn bemoeizieke moeder op internaat gestuurd, waar
hij volledig wegkwijnt. Aan de universiteit bloeit hij open, ontdekt het toneel
en ontmoet zijn romantische liefde. Maar al in de prille wittebroodsweken
worden kiemen van een noodlottige breuk in de verre toekomst zichtbaar.
Lotto
is voorbestemd om kunstenaar te worden en wordt hierin ondersteund door Mathilde
die hem stimuleert om toneelstukken te schrijven. De beroemdheid maakt Lotto
verwaand, een kantemoment om Mathilde’s kant van het huwelijk onder de loep te
nemen. Hier wordt het verschil in karakter en achtergrond pas echt duidelijk.
Mathilde heeft een veel donkerder verhaal te vertellen over haar leven en
huwelijk, waarbij haar woede en berekende persoonlijkheid komen bovendrijven.
Groff
paart gelaagde personages, een bijzondere structuur en stilistisch meesterschap
binnen een geniaal en onvoorspelbaar concept met een feministische ondertoon
dat van de lezer de nodige energie vergt:
‘Groff
accomplishes real feminist work on the back of an unlikable but mesmerizing
character; this is impressive. Unquestionably, Fates and Furies is a tour de force, a culmination of the
marriage-switch novel mini-genre which reminds us that no objective truth can
be found even in fiction, and that every relationship, every event, and every
family takes on a different aspect depending on who our guide is’.
(Flavorwire.com)
Door
Lauren Groffs passie voor klassieke literatuur worden haar hedendaagse verhalen
voortdurend gelinkt aan de klassieke canon. Gezien het onderwerp van een
tragisch huwelijksverloop, konden in Furie
en fortuin de verwijzingen naar Shakespeare en de Griekse tragedies niet
ontbreken.
Op basis van dit palmares
werd Lauren
Groff geselecteerd voor de Granta Best
of Young American Novelists 3 (2017), een lijst die om de tien jaar door het
magazine Granta wordt opgesteld om
jong (jonger dan veertig) en veelbelovend Amerikaans talent in de schijnwerpers
te zetten.
Lauren
Groff: Furie en fortuin, Hollands
Diep Amsterdam, 2017, 432 p. ISBN 9789048841332. Vertaling van Fates and Furies door Maaike Bijnsdorp en Lucie
Schaap. Distributie: L&M Books
deze pagina printen of opslaan