Anthony Marra (1984)
werd geboren en getogen in Washington DC. Hij studeerde aan de University of
Southern California (BA) en de University of Iowa (MFA) aan de befaamde Iowa
Writers' Workshop. Hij studeerde ook in Sint-Petersburg, waardoor hij
gefascineerd raakte in Rusland en de opstandige deelrepubliek Tsjetsjenië.
Dat resulteerde in
zijn debuutroman A Constellation of Vital
Phenomena (2013, vert. Een stelsel
van elementaire levensvoorwaarden) over de oorlog in Tsjetsjenië
(1994-2004). Nadat de deelrepubliek zijn onafhankelijkheid uitriep, werd die
bloedig onderdrukt door het Russische leger. Een uitgebreide literatuurlijst
schraagt het historische raamwerk waarbinnen fictieve personages opgevoerd
worden. Maar hun verhaal heeft ook een universeel karakter dat de Tsjetsjeense
oorlog overstijgt:
‘Wars
shatter families, relationships, even stories. But Constellation is
less a story about war than a story about ordinary people rebuilding their
lives during and in the aftermath of war. It's a story not about rebels and
soldiers, but about surgeons, nurses, and teachers, each of whom tries to salvage
and recreate what has been lost. I felt it was important for the novel to
embody on a structural level that stitching together of the past. Just as the
characters piece together their individual lives, the novel as a whole attempts
to piece together their collective story’. (Foyles.co.uk)
Pas kort voor de
verschijning van zijn debuut, bezocht Marra als een van de eerste buitenlandse
toeristen Tsjetsjenië. Dat maakte dat hij door verschillende Tsjetsjeense
televisiestations geïnterviewd werd. Zijn feitenmateriaal op basis van boeken bleek
grotendeels te kloppen, maar de eerste roltrap (een toeristische attractie) bleek
pas in 2007 geïnstalleerd te zijn, zodat hij in de laatste rechte lijn nog wat
redactiewerk voor de boeg had.
Met de verhalenbundel
The Tsar of Love and Techno (2015, De tsaar van liefde en techno), bevestigt
Marra zijn reputatie als gerijpt en doordacht schrijver van het eerste uur.
Negen verhalen -- als een roman symmetrich gestructureerd rond een A en een B
kant met een tussenliggend entr’acte – kunnen op zich gelezen worden, maar zijn
uiteindelijk allemaal gelinkt aan Roman Markin, het hoofdpersonage van het
eerste verhaal ‘De panter’.
Het begin ligt in
Leningrad anno 1937 maar waaiert grotendeels uit in de jaren negentig en vooral
in het nieuwe millennium naar Kirovsk, Grozny, de Tsjetsjeense Hooglanden en
Sint-Petersburg, om in de eindeloze en datumloze ruimte te eindigen. Het
resultaat is een caleidoscoop van de sociale problematiek in het Rusland na de
val van de Sovjetunie. Nog steeds immens uitgestrekt van het Europese West-Rusland
tot Siberië en Tsjetsenië maar blijvend geworteld in het verleden.
‘Like any historical
nonfiction, Marra's fictional stories do not completely describe post-Soviet
Russia. The effects of Soviet and post-Soviet history, including Putin's years
in power; pollution; political corruption; yawning social and economic
inequalities; conflict with the Chechens; high death rates, alcoholism, crime,
and high drug rates are only part of the story. But an important one, and Marra
tells it well.’ (History News Network)
Op
basis van dit palmares werd Anthony Marra geselecteerd
voor de Granta Best of Young American Novelists 3 (2017), een lijst die om de
tien jaar door het magazine Granta
wordt opgesteld om jong (jonger dan veertig) en veelbelovend Amerikaans talent
in de schijnwerpers te zetten.
Anthony Marra: De tsaar van liefde en techno, De Bezige Bij Amsterdam, 2016, 347 p. ISBN 9789023499558. Vertaling van The Tsar of Love and Techno door Hien Montijn. Distributie: WPG Uitgevers
deze pagina printen of opslaan