C.E. Morgan (1976) werd
geboren in Cincinnati (Ohio) en groeide op in het landelijke zuiden van de
staat tegen de grens met Kentucky. Ze studeerde aan Berea College (Kentucky)
waar minder begoede studenten uit de Appalachen in ruil voor arbeid gratis
onderwijs krijgen. Daarna studeerde ze Literatuur en Godsdienst aan de Harvard
Divinity School (Harvard College). Daar schreef ze in een tweetal weken de
basis van haar debuut All the Living
(2009, vert. Alle levenden). Het boek
speelt zich op een tabaksplantage in Kentucky en werd door de superieure
literaire stijl bekroond met de ‘5 under 35’ van de National Book Award.
Morgan, zelf
woonachtig in Kentucky, situeert haar ambitieuze Great American Novel, The Sport of Kings (2016, Sport der koningen) in Kentucky en Ohio.
De kans dat deze regio en het doorheen de staten lopende Appalachen gebergte
geografisch het oeuvre van Morgan gaan bepalen is bijzonder groot. Dat neemt
niet weg dat Morgan, wiens werk vaak vergeleken wordt met schrijvers als Cormac
McCarthy, Flannery O'Connor, Carson McCullers en William Faulkner, zich
principieel verzet tegen de labels ‘regionalism’ en ‘Southern writer’:
‘I don’t think of myself as a
Southern writer at all. I write about Kentucky and Ohio, and I think of it as a
pocket. That’s what I’ve always called it, the pocket, and I’m always in the
damn pocket. I probably always will be, regardless of where I live. I’ll be
writing about it the rest of my life. But I absolutely, in no way, shape, or
form, feel beholden to a region, and I actually think it’s dangerous to allow
oneself to be named as a regionalist’. (fsgworkinprogress.com)
Voor Morgan moet een afgerond boek
een eigen leven leiden, dat de lezer vrij kan invullen los van de auteur. In
juni 2016 rondde ze de kaap van de veertig, wat maakte dat ze, wat de
tienjaarlijkse Granta-lijsten van
Young American Novelists 2007 en 2017 betreft, tussen twee stoelen viel. Wel
haalde ze de tussentijdse selectie ’20 under 40’ van The New Yorker in 2010. Die status van beloftevolle schrijver maakte
ze in 2017 zeker waar door met Sport der koningen
een finaleplaats te veroveren bij de Pulitzer Prize for Fiction.
Voor C.E. Morgan is Light of August Faulkners meest
uitgesproken Great American Novel omdat de Amerikaanse problematiek van raciale
verhoudingen in de maatschappij centraal staan. Voor haar een lichtend
voorbeeld om zelf een Great American Novel te schrijven waarin blanke en zwarte
bloedlijnen, hun onderlinge confrontatie en beladen verleden een prominente rol
spelen. De Great American Novel is het voorbije decennium steeds vaker als
dood, voorbijgestreefd en een exponent van de mannelijke literaire dominantie
weggezet. Maar niet voor Morgan, die bruist van ambitie om haar stempel te
drukken op de Amerikaanse literatuur:
‘Well, our country isn’t dead. And
furthermore, tragedy isn’t dead. Hilarity isn’t dead, not even wounded. Nor is
birth, marriage, sex, crime, hate, madness, prayer, nor our impossibly powerful
language, with all its various and productive offshoots—nor, God ever forbid it,
our living inheritance, which is American history itself. […] There are more
great, distinctly American novels yet to come’. (Daily Beast)
In Sport der koningen volgt Morgan Henry
Forge, een telg uit een oud pioniersgeslacht die in Kentucky rijkdom vergaarde
met tabaksplantages en de exploitatie van zwarte slaven. Henry groeit op in de
jaren vijftig, grootgebracht met de riem van zijn vader en de sociale
geplogenheden van zijn klasse. Maar zijn geest is vrijgevochten en van zodra
hij de kans krijgt, laat hij tegen de wil van zijn vader de tabak voor wat het
is en begint een paardenstoeterij, om met de beste bloedlijnen van racepaarden
zijn vader naar de kroon te steken.
Henry werkt voor zijn
stoeterij samen met zijn rebelse dochter Henriette, die daarmee aan een traditionele
opvoeding ontsnapt. Maar zij zet zich af tegen zijn dwingende vaderliefde door
met wildvreemde mannen in bed te duiken. Als kers op de taart begint ze een
affaire met de zwarte ex-gevangene Allmon Shaughnessy, die ze zonder medeweten van haar vader
inhuurt als stalknecht. De ideale conflictsituatie om de witte en zwarte
bloedlijnen in de donkere familiegeschiedenis binnen een breder historisch
perspectief te exploreren.
C.E. Morgan: Sport der koningen, De Bezige Bij
Amsterdam, 2017, 671 p. ISBN 9789023499497. Vertaling van The Sport of Kings door Inge Kok. Distributie: WPG Uitgevers
Meer besprekingen over Pulitzer Prize for Fiction 2017 (finalisten)
deze pagina printen of opslaan