Nog tot 02.04.2018
loopt in de Floraliën Hal (Citadelpark, Gent) de fototentoonstelling DPR Korea Grand Tour met werk van
Magnum-fotograaf Carl De Keyzer. Een project dat hij drie jaar geleden opstartte
met beperkte verwachtingen, maar dat intussen uitgroeide tot een boek met een 250-tal foto’s van het voor westerlingen moeilijk
toegankelijke Noord-Korea.
De vormgeving is die
van een communistisch rood magneetboek met zwarte opdruk, dat gesloten als een doos
twee leporello katernen en een index-boekje bevat. Een in meerdere slagen
zigzag gevouwen katern (aan twee kanten bedrukt) kan tot een twintigtal meter
uitgevouwen worden, met ruim zestig foto’s aan elke kant.
Als boek vouw je
elk katern een slag naar links of rechts om tot de volgende in twee gevouwen
foto te komen. De foto’s aan de andere kant zijn moeilijker te bekijken omdat
de binnenvouw tussen twee foto’s in zit. Met een beetje getrek aan het
harmonicapapier zoek je de juiste invalshoek voor een foto, om dan het kwetsbare
papier weer in de juiste vorm te plooien.
Als toerist en
fotograaf voor een Brits-Chinees reisbureau had De Keyzer (in ruil voor gratis
fotomateriaal) toegang tot dezelfde 200 locaties als de buitenlandse toeristen,
maar kon hij die plaatsen langer en soms verschillende keren bezoeken. Door
minder strenge gidsen vergezeld, wist hij onder het motto ‘sorry’ al eens gemakkelijker
onderweg een foto maken.
In totaal maakte
hij vier reizen naar Noord-Korea, waarvan drie in 2015 en één in 2017. Alle
foto’s werden aan de plaatselijke censuur onderworpen, maar uiteindelijk werden
slechts een paar foto’s geweigerd. Dat heeft te maken met de jarenlange
ervaring van De Keyzer om communistische regimes met respect te fotograferen.
De ironie en verborgen betekenislagen worden dan gemakkelijker over het hoofd
gezien.
Het was moeilijk
werken omdat fotografen vaak in de clichés van het land gevangen zitten, maar met enig doorzettingsvermogen
kon De Keyzer zich van de restricties bevrijden en gaandeweg een vijftal
bruikbare foto’s per dag produceren.
‘Voor iemand die in het systeem zit, zijn dat
mooie, esthetische beelden die perfect in hun kraam passen. Iemand van buitenaf
kijkt daar doorheen, ziet die andere laag’.
(Carl De Keyzer in De Standaard)
Natuurlijk blijft in de
meeste gevallen de vraag wat echt is en wat door het totalitaire regime in scène
gezet is. Tenslotte blijven de 200 bezochte locaties in meer of mindere mate
het uitstalraam van het regime, waar hongersnood en politieke repressie
verborgen blijven. Maar voor een fotograaf als De Keyzer blijft een
communistische utopie het ultieme onderwerp:
‘Het past perfect binnen
mijn oeuvre: systemen en hun uiterlijke vormen. Regimes en personen die
uitpakken met zichzelf, dat levert altijd interessante scènes op. In Europa is
alles grijs tegenwoordig. Geef mij maar Berlijn in 1941, visueel bedoel ik dan
- ik wens niemand een dictatuur toe’. (De Standaard)
Carl De Keyzer: DPR
Korea Grand Tour, Lannoo, Tielt 2017, 528 p. : ill. + bijlage. ISBN
9789401443876
deze pagina printen of opslaan