Nog tot 27 mei loopt in het Nederlandse Drents Museum
(Assen) en de Duitse Kunsthalle Emden de dubbeltentoonstelling The American Dream. Amerikaans Realisme 1945
– 2017. Meer dan tweehonderd werken uit de naoorlogse Amerikaanse
figuratieve kunst van iconische en minder bekende kunstenaars. Het Drents
Museum focust op de periode 1945-1965, terwijl de Kunsthalle Emden werk van
1965 tot vandaag brengt. Een selectie uit de tentoonstelling van de partner, benadrukt
het internationale samenwerkingsverband.
‘1945 – De Tweede Wereldoorlog heeft Europa grotendeels
verwoest. Amerika is de toekomst met The American Dream als het grote ideaal.
Wie hard werkt, kan alles bereiken. New York wordt de culturele hoofdstad van
de wereld. Naast de abstracte kunst van het modernisme, houdt een groep
kunstenaars vast aan de zichtbare werkelijkheid. Kunst moet in hun ogen altijd
een connectie met het dagelijks leven hebben’.
‘Het resultaat is verbluffend: van de verstilde beelden van
Edward Hopper en Andrew Wyeth tot de eigenzinnige Pop Art van Andy Warhol en
het precieze fotorealisme van Richard Estes en Ralph Goings. Maar ook een
nieuwe generatie realisten als Stone Roberts en Kehinde Wiley blijft verrassen
met haar kunst. De geschiedenis van het Amerikaans realisme in The American Dream is een reis door de
roerige Amerikaanse geschiedenis van de afgelopen decennia’.
Ook de gelijknamige catalogus zet de verbeelding van ‘The
American way of life’ in de verf. Het kunsthistorische overzicht wordt
gekoppeld aan de Amerikaanse geschiedenis en de dynamiek van de sociale en
politieke bewegingen. Het Amerikaanse realisme en de Amerikaanse geschiedenis
worden hier onderworpen aan een ‘reality check’. Centraal staat de mens,
ingebed in het stedelijke weefsel, het platteland of de natuur. Elk met
onderliggende mythische proporties, waarvan de betekenislaag de afgebeelde
dagelijkse realiteit overstijgt.
Stromingen als Ashcan School, Regionalisme, Precisionisme,
Magisch Realisme, Stedelijk Sociaal Realisme, Bay Area Figuration, Popart, Fotorealisme,
Klassiek Realisme, Verisme, Politieke (en Conceptuele) Kunst en Appropriation
Art zijn vele kamers in het huis van het Amerikaanse Realisme. De taferelen uit
het dagelijkse leven zijn echter nooit op zich staand, ze zijn per definitie
gevat in het nationale ethos van de Amerikaanse Droom. Vraag is of die door
religie en ongelijkheid besmette droom (nog) aan de werkelijkheid beantwoordt?
Een essentiële kennismaking met de naoorlogse figuratieve Amerikaanse
kunst die, tegen de stroom in, lang in de schaduw van de abstracte kunst
gestaan heeft. Ook een belangrijke aanvulling op Robert Hughes persoonlijk
getinte, allesomvattende (vanaf 1564 tot nu) Amerikaanse kunstgeschiedenis: Amerika's visioenen : het epos van de
Amerikaanse kunst (Balans, 1997).
Harry Tupan (e.a.): The American Dream : Amerikaans Realisme
1945-2017, WBooks 2017, Zwolle, 212 p. : ill. ISBN 9789462582187. Distributie
Pelckmans Uitgevers
Edward Hopper: Morning Sun (1952)
deze pagina printen of opslaan