Willy Vlautin
(1968) is een Amerikaanse alternative country muzikant
die vooral in Europa succes heeft met de bands Richmond Fontaine en The
Delines. Naast songteksten schreef hij gaandeweg vijf romans die zijn liefde
voor de literatuur kanaliseren. Muziek en literatuur (met tienerposters van The
Jam en John Steinbeck als vroeg rolmodel) betekende een houvast voor hem en zijn
ontsnappingsroute uit Reno (Nevada), waar hij geboren en getogen is. Een
afgeleefde shithole vol zwervers en losers, als we op zijn songteksten en
romans mogen afgaan.
‘I was pretty
lost as a kid. I grew up in a place where prostitution is legal and a big rite
of passage was a bunch of guys picking you up in a car and driving you to a
whorehouse because it was your turn. You had to do it or you’d get a real hard
time. That happened to me when I was 14 years old. When I was 19, I started
hanging out in old mans’ bars instead of at my friend’s parties. It was a
perverse way of feeling comfortable. Back then, I thought it was romantic to have
a tattoo on your neck and start drinking at 10 in the morning, but now I try to
run from all that stuff’. (The Guardian)
Vlautin woont nu
in Scappoose (Oregon), nabij Portland. Liedjesteksten schrijven is een stiel
apart zonder garantie op succes, terwijl romans schrijven voor hem echt werken
betekent: ‘You have to get up every day and do it until it’s done. And then
redo it, which is the part I enjoy. Writing songs is more like walking down the
street and finding money - they just come to you’. (The Guardian)
Zijn songs en
romans ontwikkelen gelijktijdig en worden vaak bevolkt door dezelfde personages.
Een kruisbestuiving die ook terug te vinden is in specifiek geschreven
soundtracks die naar aanleiding van een boek gepubliceerd werden. Zo verscheen
de roman Northline met een exclusieve
cd van Willy Vlautin en Paul Brainard. En ook voor de recentste roman Don't Skip Out on Me verschijnt apart een gelijknamige instrumentale cd van Vlautins groep Richmond Fontaine die de sfeer en setting van de roman weergeeft.
Als romanschrijver liet Vlautin zich onder
meer door Steinbeck, Barry Gifford, Sam Shephard, William Kennedy en Tom Waits
beïnvloeden. Maar het waren vooral de verhalen van Raymond Carver die hem op
het juiste spoor zette. Carver toonde hoe hij overtuigend over de door het
leven platgewalste arbeidersklasse kon schrijven, waartussen hij opgroeide in
Reno.
De geografie
van Vlautins romans is die van het rurale en kleinsteedse Amerikaanse Westen. Met
Nevada als verbindend middelpunt loop er een noord-zuidas van Washington en Oregon
tot Arizona en (New-)Mexico. Daarlangs, met links of rechts een zijsprong, zwerven
de vertrapte en rusteloze eenzaten uit zijn oeuvre. Zonder te veralgemenen
heeft het oeuvre van Vlautin een hoog road novel-gehalte.
In dit traditioneel
mythische Amerikaanse landschap van pioniers en doorzettingsvermogen, van
grenzen verleggen in navolging van de Amerikaanse droom, vinden we nu een
Amerika in verval. Armoede, geweld en alcohol bepalen het leven van de
onderklasse die een solitair en verborgen bestaan leidt aan de rand van de
maatschappij. Gevat in een neerwaartse spiraal, is elke dag een gevecht om te
overleven.
In een donkere
en sobere, melancholische stijl, zonder veel perspectief op hoop of geluk, weet
Vlautin een indringende menselijke snaar te raken. Ook de verschoppelingen zijn
mensen van vlees en bloed die ooit wel eens hun eigen weg zullen vinden, maar
niet meteen. Met rake beschrijvingen van de gevoelens en drijfveren van de
gewone man zit Vlautins proza geworteld in de traditie van het Amerikaanse
‘Dirty Realism’.
Het in 1992 door
Alan en Gabe Polsky verfilmde debuut The
Motel Life (2006, vertaling Motelleven)
focust op twee ouderloos opgeroeide broers die van de regen in de drup geraken.
Drugs en alcohol sturen hun miserabel zwerversbestaan. Wanneer ze met hun wagen
een tiener doodrijden, slaan ze op de vlucht, hun noodlot tegemoet.
In het door
George Pelecanos geprezen Northline
(2008 - vert. Noordwaarts) volgen we de
jonge twintiger Allison. Product van een gebroken gezin en zwanger van haar
racistische en geweldadige vriend, ontvlucht ze Las Vegas. In Reno maakt ze een
nieuw begin en laat ze haar baby met pijn in het hart adopteren. Een coctail
van trauma, drank en angst voor haar ex, maakt dat ze zich verliest in fictieve,
troostende gesprekken met filmicoon Paul Newman.
Lean on Pete (2010 - vert. De ruwe weg) werd door Andrew Haigh in 2017 verfilmd. Amper
vijftien verliest Charley Thompson op korte tijd
beide ouders. Op zichzelf aangewezen overleeft hij met de verzorging van
paarden die afgebeuld worden in een illegaal racecircuit. Op een dag gaat hij
ervandoor met een paardentrailer en het afgeleefde renpaard Lean on Pete, op
zoek naar zijn tante langs gevaarlijke wegen.
De
maatschappijkritische roman The Free
(2014 - vert. Vrij) zoomt in op een
stadje in de staat Washington met een onderkomen verzorgingstehuis voor
invalide mannen. Een van hen is een jonge Irak-veteraan met hersenbeschadiging
die zich na een mislukte zelfmoord terugtrekt in een hallucinerende (science)fiction-wereld.
Hij en een
aantal andere patiënten worden verzorgd door een verpleegster die na haar uren
de zorg heeft voor haar zieke vader. De nachtwaker rijgt een aantal jobs aan
elkaar om het hoofd boven water te houden. Stuk voor stuk tragische levens,
gevangen in een neerwaartse spiraal. De maatschappij schiet tekort maar in de
empathie van de personages voor elkaar, zit waardighheid en een sprankeltje
hoop voor de toekomst vervat.
In Don't Skip Out on Me (2018 - vert. Laat me niet vallen) staat de jonge
twintiger Horace Hopper centraal. Op zijn twaalfde werd zijn vader voor zijn
ogen door de Mexicaanse drugsmaffia vermoord en zijn moeder dumpte hem bij zijn
alcoholische en racistische grootmoeder. Dat maakt dat Horace uiteindelijk als
pleegkind bij een ouder echtpaar terechtkomt op een ranch in Nevada.
Hij wordt daar
liefdevol opgevangen en gaandeweg groeit het plan dat Hector later de ranch zou
verderzetten. Alleen heeft Horace zijn zinnen gezet op een carrière als
professioneel bokser. Hij wil zelfstandig iets bereiken en profileert zichzelf
als de Mexicaanse bokser Hector Hidalgo. Hector is geen supertalent, maar geeft
harde klappen en weet flink wat klappen te incasseren. Via een louche trainer
in Arizona verzeilt Hector in de afstompende Mexicaanse bokswereld.
Uiteindelijk
blijkt dat Horace/Hector weinig affiniteit heeft met zijn Mexicaanse
levenswandel. Hij is in de eerste plaats op de vlucht voor zichzelf en gebruikt
de mantra’s van een zelfhulpboek voor kampioenen om met een metaforisch
bakstenen schip door stormen te beuken.
Zijn reilen en zeilen wordt gevolgd
door zijn pleegvader Meneer Reese, die het tweede perspectief van de roman voor zijn
rekening neemt. Hij kan zijn (pleeg)zoon niet laten vallen en hoopt dat Horace zich door het leven bokst en zijn weg naar huis vindt.
In zijn zesde roman, The Night Always Comes (2021, De nacht valt altijd) focust Vlautin op Lynette. Een dertiger die samen met een aan alcohol verslaafde moeder en haar mentaal onderontwikkelde broer een huurhuis deelt in Portland (Washington). Een streek die door stijgende prijzen nog moeilijk te veroorloven is voor de gewone arbeidersklasse.
Lynette werkt zich te pletter in allerlei baantjes om geld te sparen voor een aanbetaling op de woning. Haar Amerikaanse droom om zekerheid en hoop te brengen in het zware leven van de brusters. Het huis wordt een vorm van houvast die het gezin wortels en een identiteit verlenen.
Wanneer de egocentrische moeder haar plannen dwarsboomt, dreigt de wanhopige Lynette finaal de trappers te verliezen. Een ultieme poging om via onfrisse praktijken toch aan geld te geraken, confronteert haar opnieuw met een ontwrichtend verleden van misbruik, mentale problemen en een stukgelopen relatie.
Willy Vlautin: De nacht valt altijd, Meulenhoff 2021, Amsterdam, 218 p. ISBN 9789029094214. Vertaling van The Night Always Comes van Dirk-Jan Arensman. Distributie Lannoo
Willy Vlautin: Laat me niet vallen, Meulenhoff 2018, Amsterdam, 297 p. ISBN 9789029092180. Vertaling van Don't Skip Out on Me van Dirk-Jan Arensman. Distributie Lannoo
Willy Vlautin: Vrij, Meulenhoff 2019, Amsterdam, 254 p. ISBN 9789029092982. Vertaling van The Free van Dirk-Jan Arensman. Distributie Lannoo
Richmond Fontaine: Don't Skip Out On Me (Ramblin' Recordings)
deze pagina printen of opslaan