Bij de meeste liefhebbers van het
thrillergenre is Dennis Lehane geen onbekende. De in Boston geboren en getogen
schrijver schreef met o.a. Mystic River,
Shutter Island en Gone, Baby, Gone
fel gesmaakte boeken die later succesvol verfilmd werden en belangrijke prijzen
wegkaapten. Of De vrouw in de spiegel
ook zoveel te wachten staat, valt nog af te wachten, maar het is geen
ondenkbare piste want ook in dit boek toont Lehane zijn grote talent in het
vertellen van verhalen.
De vrouw in de
spiegel begint met een serieuze knaller. De eerste zin luidt: ‘Op een
dinsdag in mei, in haar zevenendertigste levensjaar, schoot Rachel haar man
dood’. Wie deze man is, weten we op dat moment nog niet. Hoofdpersonage Rachel
Childs is reporter bij een lokale nieuwszender in Boston. Ze is een rijzende
ster die binnen een paar jaar bij een van de grote landelijke netwerken wordt
verwacht. Haar status wordt nog vergroot door haar huwelijk met Sebastian,
eveneens werkzaam in de televisiewereld. Voor de buitenwereld is Rachel de
perfecte vrouw. Maar binnenin knaagt er van alles. Ze is grootgebracht door een
liefdeloze moeder, kent haar biologische vader niet, haar huwelijk loopt niet
over rozen en Rachel komt steeds meer onder druk te staan. Dat resulteert in
een zenuwinzinking wanneer ze live op televisie is. Dit betekent meteen ook het
einde van haar huwelijk en carrière.
Toevallig komt Rachel een oude
bekende tegen en na een aantal afspraakjes besluiten ze een relatie te
beginnen. Bij Brian Delacroix kan Rachel zich eindelijk weer een beetje
ontspannen en beetje bij beetje weet Brian Rachel weer buiten te krijgen. Na
haar inzinking durft Rachel immers de deur niet meer uit te komen en leidt ze
een kluizenaarsbestaan. Rachel lijkt stilaan uit een diep gat te klauteren,
maar dan ontdekt ze toevallig een kleine discrepantie in Brians verhaal dat hij
voor zijn werk veel op zakenreis moet. Deze ontdekking zet Rachels hele leven
op zijn kop en dwingt haar de vraag te stellen of Brian wel is wie hij beweert
te zijn.
Dennis
Lehane heeft een uitermate filmische schrijfstijl die zich kenmerkt door lange,
uitgebreide beschrijvingen van situaties en decors, spaarzame maar zorgvuldig geconstrueerde
dialogen en een hoofdpersonage dat vanaf de eerste kennismaking intrigeert. Je
ziet de gebeurtenissen in het boek haast voor je ogen afspelen.
De vrouw in de spiegel begint langzaam en Rachels achtergrond komt
uitgebreid aan bod, wat helpt om haar latere beweegredenen te begrijpen. Beetje
bij beetje haalt Lehane de voet van het rempedaal en raakt het verhaal onder
stoom om te eindigen in een spannende, actievolle finale. Lehane is een
schrijver die zich grondig documenteert en dat komt de kwaliteit ten goede. De vrouw in de spiegel is geen hapklare thriller,
maar vergt ook een zeker engagement van de lezer. Je wordt ervoor beloond met
uitstekende, spannende lectuur.
Dennis Lehane: De vrouw in de spiegel, Ambo/Anthos,
Amsterdam 2018, 397 p. ISBN 9789026336263. Vertaling van Since we fell door
Bert Meelker. Distributie: VBK België
deze pagina printen of opslaan