‘Voor de fans van Lisbeth Salander uit de
Millennium-trilogie, van Saga Norén uit The Bridge en van Sarah Linden
(eigenlijk Lund) uit The Killing’ staat op de achterflap van Lina Bengtsdotters
debuut De vrouw die terug moest.
Daarmee mikt de uitgever hoog, want het zijn bovenstaande series met vrouwen in
de hoofdrol die de Scandinavische thriller de afgelopen jaren op de kaart
zetten. Na één boek is moeilijk in te schatten of hoofdpersonage Charlie Lager
dezelfde cultstatus als Salander, Norén of Lund kan bereiken, maar in De vrouw die terug moest toont ze zich
alvast een interessant, eigenwijs personage met een hoek af. Geen slecht begin
dus.
De
zeventienjarige Annabelle verdwijnt plots uit het afgelegen Zweedse dorpje
Gullspång. De lokale politie vindt geen directe aanwijzingen en Annabelles
ouders zijn de wanhoop nabij. Ervaren rechercheur Charline ‘Charlie’ Lager
krijgt in Stockholm de opdracht om naar Gullspång af te reizen om de
verdwijning te onderzoeken. Pittig detail is dat Lager zelf in Gullspång is
opgegroeid, maar op haar veertiende het dorpje de rug toekeerde. Tijdens de
zoektocht naar Annabelle wordt ze keihard geconfronteerd met haar eigen
verleden en de geheimen die Gullspång met zich meedraagt.
Lina Bengtsdotter is docent
Zweeds en psychologie en De vrouw die
terug moest is haar debuut. Het werd meteen verkozen tot beste
thrillerdebuut in haar thuisland. Niet onterecht, want Bengtsdotter neemt de
lezer op sleeptouw in een spannend verhaal dat langzaamaan zijn geheimen
prijsgeeft. Ten eerste is er de zoektocht naar Annabelle, maar er is bovendien
ook het geheim van het verleden van Charlie Lager. Bengtsdottir wisselt heden
en verleden met elkaar af waardoor het verhaal zich langzaam ontrafelt aan de
lezer. Tussendoor lezen we ook over ene Alice en Rosa, van wie pas op het einde
duidelijk wordt wie ze zijn, maar Bengtsdottir weet dit mooi in het verhaal te
weven.
Charlie
Lager is een boeiend personage. Ze heeft een zelfdestructief kantje, met veel
vluchtige seksuele contacten, het ontbreken van een kinderwens, een (te) hoog
alcoholgebruik en ze is niet bezig met wat mensen over haar denken. Dit tot
wanhoop van haar baas en partner, die beseffen dat Lager een van de beste
rechercheurs van het korps is, maar dat ze haar eigen ondergang voorbereidt als
ze zo verder leeft.
De vrouw die terug moest is een
geslaagd debuut, met een interessant hoofdpersonage waarover we meer willen
lezen. Charlie Lager is nog geen Lisbeth Salander, Saga Norén of Sarah Lund,
maar heeft wel de kwaliteiten om er op termijn eentje te worden.
Lina Bengtsdotter: De
vrouw die terug moest, HarperCollins, Amsterdam 2018, 318 p. ISBN 9789402700985.
Vertaling van Annabelle door Ydelet Westra. Distributie: Agora Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan