Misdaad

BOEKEN NR. 6, JUNI 2018

Carlo Lucarelli: Intrigo italiano

door Inge Lanslots

Zoals vele Italiaanse auteurs is Carlo Lucarelli (1960, Parma) op verschillende terreinen actief. Zo is hij regisseur, essayist, journalist, geeft hij creative writing aan de schrijverschool van Alessandro Baricco in Turijn, richtte hij een collectief op van misdaadauteurs in de regio Emilia-Romagna en werkte hij mee aan de documentairereeks voor Rai 3, Blu notte – Misteri d’Italia, waarin hij de recente Italiaanse geschiedenis onder de loep neemt. In die reeks toont hij aan hoe moeilijk het in Italië wel is om de waarheid volledig te achterhalen en/of sociaal-politieke structuren ten goede te veranderen.
 
Niet heel toevallig is net die impasse de kern van Lucarelli’s laatste worpeling Intrigo italiano (2018). In die roman keert, zoals de ondertitel in de oorspronkelijke uitgave al aangeeft, een van Lucarelli’s bekendste speurders terug, commissaris De Luca, maar dit keer gaat hij undercover als adviseur van de magistratuur. De Luca, die zich voordoet als verzekeringsadviseur Morandi, moet de moord op de vrouw van een professor onderzoeken. Die laatste kwam eerder om bij een tragisch ongeval, samen met hun zoontje. Tijdens het onderzoek, dat De Luca voert met een jonge, ambitieuze agent uit Toscane, stoot hij echter ook op dat naar andere misdrijven dat zijn superieuren in de doofpot willen stoppen. Achter de schermen lijken zowel Italiaanse politici en magistraten als Britse en Amerikaanse agenten de touwtjes in handen te hebben en tot op zekere hoogte wordt er ook ‘samen’-gewerkt met de Russen. Samen lossen ze misdrijven niet op, verdraaien ze feiten en geven zo de imperfectie vorm, zoals een van De Luca’s superieuren dat eufemistisch formuleert. Intriges ‘all’italiana’ die De Luca’s kop kunnen kosten…
 
In tegenstelling tot de eerdere verhalen van commissaris De Luca, die zich situeerden tijdens het fascisme, speelt Intrigo italiano zich dan ook af in het naoorlogse Italië (1953-1954) dat zich nog niet helemaal heeft kunnen herstellen van de alliantie met Nazi-Duitsland. De Luca, die zich in het verleden altijd gedreven maar eigenzinnig van zijn taak kweet, toont zich opnieuw een meer dan gedegen speurhond, maar het vraagt hem toch wat tijd, een vrouw én een ander ongeval voor hij alle puzzelstukken met elkaar kan verbinden.  In die tussentijd doorkruist de lezer met hem Bologna: samen bezoeken ze restaurants, ook al is De Luca een slechte eter, maar ook clubs, omdat de commissaris-verzekeringsadviseur van muziek en in het bijzonder jazz houdt.
 
Bovendien vertelt Lucarelli het verhaal niet in chronologische wijze. Intrigo italiano begint in medias res met dat ongeval dat De Luca miraculeus overleeft en brengt dan een ‘Eerder’ en een ‘Later’. Data splitsen die delen verder op en hebben iets van een staccato. Komt daarbij dat de lezer bij aanvang van elk deel de inhoudstafel uit tijdschriften en kranten met koppen die niets met elkaar hebben te maken, net zoals de misdrijven die ogenschijnlijk geen verband houden met elkaar, gaande van belangrijke feiten over cultuur tot faits divers. De goede speurneuzen onder de lezers detecteren echter ook een korte hommage aan Giorgio Scerbanenco, één van Italiës eerste auteurs die het detectivegenre en geschiedenis naadloos met elkaar kon verbinden.  
 
Lucarelli kent zijn klassiekers en ook hij lijkt een plaats te krijgen in de detectivecanon.
 
Carlo Lucarelli: Intrigo italiano, Serena Libri, Amsterdam 2018, 243 p. ISBN 9789076270975. Vertaling uit het Italiaans door Carolien Steenbergen. Distributie EPO 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

Dius

Stefan Hertmans

Kruisende lijnen

Junichiro Tanizaki

Memoires van een kip. Een Palestijnse fabel

Ishaq Musa Al-Husseini

We moeten ‘misschien’ blijven denken

Esther Jansma

Wij van de Ripetta

Thomas Lieske

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

De wens, of Het ware verhaal van Titi en Tony

Tereza Horvathova , Michaela Kukovicova (ill.)

Het is rood en rond…

Jan Jutte

Ludas en Bontje

Jan Paul Schutten, Sanne te Loo (ill.)

Wie heeft Steef opgegeten?

Susannah Lloyd, Kate Hindley (ill.)

Wij, ervoor en erna

Jenny Valentine

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri