Al meer dan vijftig
jaar werkt het multitalent Armando aan een eigenzinnig beeldend oeuvre, waarvan
het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen in 2006 een overzicht heeft
gebracht. Bij die gelegenheid verscheen een catalogusboek, dat beknopt en
accuraat de evolutie van vooral de schilder en in mindere mate de beeldhouwer
beschrijft en in beeld brengt. Armando's nerveuze tekeningen waarop minimale
lijnen een grote suggestieve kracht ontplooien, blijven helaas buiten
beeld.
De inleiding schetst de
ontwikkeling van de kunstenaar: de vroege kleurrijke tekeningen, geïnspireerd
door CoBrA; de agressieve schilderijen in rood en zwart uit de jaren '50; de
monochrome vlakken uit de Nul-periode in de jaren '60 met enkele lijnen
prikkeldraad of een
aantal bouten; de obsessie met oorlog en geweld vanaf 1980; de topografie van
de misdaad - in Armando's literaire werk het schuldige landschap bij kamp
Amersfoort; de existentiële melancholie in een aantal grote sombere
schilderijen uit de jaren '80 en '90 en in imponerende bronzen beelden; de
terugkeer van de kleur in recentere werken. Een 30-tal paginagrote reproducties
(gevolgd door een tabellarische biografie en een lijst van catalogi van de
solotentoonstellingen) tonen sterke voorbeelden van dit werk, dat koppig de
internationale ontwikkeling van conceptuele kunst, body-art en fundamentele
schilderkunst heeft genegeerd.
Ontstaan is een
oeuvre dat inhoudelijk en expressief minstens zo krachtig is als dat van de
Jonge Italianen of de Duitse Nieuwe Wilden als Baselitz, Penk, Lüpertz, Immendorff
en Kiefer. Een bijzonder authentieke schilderkunst, die eigentijds en zonder
modieuze toegevingen gestalte geeft aan de oude idee van het sublieme.
Armando's beelden van overwonnen strijd branden zich in het netvlies. Dit
beknopte maar indringende overzicht doet recht aan een belangrijk
kunstenaarschap.
John Vrieze e.a.:
Armando 1952-2005, Waanders, Zwolle 2006, 48 p. ISBN 9789040081965
Oorspronkelijk
verschenen in De Leeswolf 2006
deze pagina printen of opslaan