Boeken met een onbetrouwbare verteller zijn
sinds het commerciële succes van Het
meisje in de trein van Paula Hawkins helemaal in. Ook in De vrouw na mij is het lang niet
duidelijk of je de hoofdpersonages Vanessa en Nellie op hun woord moet geloven.
Het eerste boek van auteur Sarah Pekkanen en uitgever Greer Hendricks probeert
de lezer meermaals op het verkeerde been te zetten. De vraag is hoeveel keer je
een lezer op het verkeerde been kan zetten voor het gekunsteld aanvoelt of gaat
vervelen.
Nellie
is een twintiger die verloofd is met de 37-jarige Richard Thompson. Richard is
attent, lief en beschermend en Nellie voelt zich veilig bij haar prins op het
witte paard. Haar familie en vrienden vragen zich echter af of Richard niet te
mooi is om waar te zijn. Vanessa daarentegen woont bij haar tante Charlotte en
is de ex van Richard. Haar huwelijk met Richard is op de klippen gelopen en
Vanessa lijkt het moeilijk te hebben dat haar ex-man een andere vrouw ten
huwelijk heeft gevraagd.
Vanessa drinkt te veel dan goed voor haar is, ze heeft een
onbenullig baantje als verkoopster bij een kledingzaak en haar sociaal leven is
onbestaande. Buiten haar tante heeft ze niemand meer. Haar huidige leven staat
in schril contrast met haar leven toen ze nog getrouwd was met Richard. Een
groot huis in een buitenwijk van New York, designerkleding en dure restaurantbezoekjes
waren toen schering en inslag. Het is het leven dat nu Nellie te beurt valt.
Maar Vanessa wil haar vervangster waarschuwen voor de man die Richard is.
Zoals gezegd
zitten er in De vrouw na mij heel wat
plottwists. Het duurt dan ook tot de allerlaatste bladzijden eer je weet hoe de
vork precies in de steel zit. Ondertussen heb je al menige – de ene al wat
verrassender dan de andere – wending achter de rug. Vooral het eerste deel van
het boek zit knap in elkaar en de eerste grote twist is meteen ook de beste en
meest verrassende. Het is zelfs een van de betere die ik de laatste jaren
gelezen heb. Nadien wordt het verhaal iets doorzichtiger en is het voor de
auteurs moeilijker om de lezer nog te verrassen. De andere plottwists voelen
dan ook veel geforceerder aan en hebben niet meer het beoogde effect.
In het eerste deel
van het boek wordt afgewisseld tussen het perspectief van Nellie en Vanessa. De
eerste kijkt uit naar haar huwelijk met Richard, de laatste blikt terug op de
jaren als mevrouw Thompson. Je kruipt in het hoofd van de personages en beleeft
de gebeurtenissen door hun ogen. In dit eerste deel waarin de personages worden
geschetst, ligt het tempo zeer laag. Het tempo gaat echter met een ruk de
hoogte in in het tweede en derde deel, waarin met flashbacks wordt gewerkt naar
Vanessa’s huwelijk met Richard.
Knap is hoe de auteurs de aandacht van de lezer weten vast
te houden zonder dat er een lijk of een misdaad aan te pas komt. De spanning
speelt zich haast volledig af op psychologisch niveau. Na de schokkende
onthulling aan het einde van het eerste deel wil je het boek zo snel mogelijk
uitlezen. Deze eerste thriller van Sarah Pekkanen en Greer Hendricks smaakt
alleszins naar meer.
Sarah Pekkanen en Greer Hendricks: De vrouw na mij, Luitingh-Sijthoff,
Amsterdam 2018, 432 p. ISBN 9789024576234. Vertaling van The wife between us
door Maya Denneman en Daniëlle Stensen. Distributie: VBK België
deze pagina printen of opslaan