Rachel
Kushner (1968) werd geboren in Oregon en groeide als tiener op in San Francisco.
Ze komt naar eigen zeggen uit een onconventionele beatnik-familie van
wetenschappers en boekenliefhebbers. Vanaf jonge leeftijd werd ze voorbestemd
om schrijver te worden. Toch studeerde ze als zestienjarige eerst politiek en
economie aan het UC Berkeley, met de nadruk op het buitenlandbeleid van de VS
in Zuid-Amerika.
Later
studeerde ze als uitwisselingsstudent in Italië en werkte ze in nachtclubs in
San Francisco voor ze op haar zesentwintig Creative Writing ging studeren aan Columbia University (MFA). Pas in 2000 sloot ze haar studies af
met de idee voor haar debuutroman. Zes jaar schrijven en drie lange reizen naar
Cuba later debuteert Kushner als veertiger met Telex from Cuba (2008).
Rachel Kushners vader is een communistische jood afkomstig uit New York. Zelf beschouwt ze zich niet als joods (traditioneel wordt de joodse lijn via de moeder voortgezet), maar ze erfde minstens het politieke engagement van haar haar ouders, die een tijd lang in Cuba woonden, wat ongetwijfeld haar debuutroman hielp inspireren.
Na haar debuut komt Kushners schrijfcarrière helemaal onder stoom met een tweede roman The Flamethrowers (2013 – De vlammenwerpers), een verhalenbundel The Strange Case of Rachel K (2015) en recent
een derde roman The Mars Room (2018 –
Club Mars) in een periode van een tiental jaren. In het jaar dat ze vijftig
wordt, viert ze ook de vijftigste verjaardag van de Booker Prize met een
nominatie voor de Shortlist van 2018.
Ook haar
vorige romans scoorden goed bij critici, en werden onder meer genomineerd voor de Shortlist van de National Book Award in 2008 en 2013. Met haar nominatie voor de Booker Prize kan Kushner haar naambekendheid in de Verenigde Staten nu ook in Europa sterker te verzilveren. De kans is dan ook groot dat haar
debuutroman en verhalenbundel de komende jaren in het Nederlands vertaald zullen worden.
In Club Mars wordt de Amerikaanse klassenmaatschappij aan de kaak gesteld. De illusie van de voor iedereen bereikbare Amerikaanse droom wordt gefnuikt door een democratie en een justitie die door rijkdom, invloed en economische belangengroepen afgekocht worden. Elke neiging naar een eerlijke verdeling van rechten en plichten wordt al gauw als socialisme of zelfs communisme in de grond geboord.
Protagonist Romy Hall is net geen dertig als ze veroordeeld wordt tot tweemaal levenslang plus zes jaar. Daarvoor overleefde ze in San Francisco als danser in een stripclub om in het onderhoud van haar intussen zevenjarige zoontje ze voorzien. Belaagd door een stalker die haar leven tot een hel maakt, wordt ze door de Californische klassenjustitie buitenproportioneel veroordeeld voor moord.
Het leven is uitzichtloos in de superbeveiligde gevangenis waar gevangenen en bewakers onderling voortdurend in de clinch liggen om te overleven en het steeds aanwezige geweld het hoofd te bieden. Auteur Kushner sloot zich undercover aan bij een groep studenten criminologie om verregaand toegang te krijgen tot het dagelijkse leven van veroordeelden.
Met Romy's zoontje Jackson als symbool van pure onschuld geeft Kushner vorm aan de eeuwige strijd tussen natuur en maatschappij die erg bepalend is voor de Amerikaanse literatuurgeschiedenis. Door een segment van de Amerikaanse sociale geschiedenis uit te vergroten geeft ze haar politieke engagement een vaste plaats binnen haar oeuvre.
Rachel Kushner: Club Mars, Atlas/Contact Amsterdam, 2018, 365 p. ISBN 9789025451905. Vertaling van Mars Room door Lidwien Biekmann en Maaike Bijnsdorp. Distributie VBK België
deze pagina printen of opslaan