Jana Arns liet zich in 2016 opmerken met haar
debuut Status. Het is ingewikkeld.
Hier kwam een originele vrouwelijke stem aan het woord die intieme gedachten
combineerde met subtiele vervreemding. Een scherpe analytische blik en een
toegankelijke stijl droegen bij tot het effect van deze poëzie.
Poëzieliefhebbers zullen dan ook blij zijn met de publicatie van Nergens in het bijzonder. Sinds haar
debuut is Arns onmiskenbaar gegroeid als dichter. Opnieuw wordt de lezer
getroffen door de precieze beeldspraak en de rake verwoordingen, waardoor
sommige regels haast voorbestemd zijn om over te schrijven, in te kaderen.
Toch is geen
sprake van traditionele romantiek of vage gevoelens. Integendeel, de onrust is
voelbaar, ook en zelfs vooral waar de dichteres het heeft over traditionele
huiselijke thema’s. Al vanaf de eerste bladzijden wordt duidelijk dat het huis
een metafoor is voor het problematische van een relatie. Dingen gaan stuk,
conflicten blijven nazinderen en, vooral, de sleur van het dagelijkse is soms
moeilijk om harden. De opeenvolgende reeksen tonen beeldend (en daardoor des te
indringender) die gevoelens van innerlijke onrust, verlangen en frustratie. De
dagen van de week worden ‘meerkeuzedagen’, waarbij het lyrische ik zichzelf met
moeite staande houdt, geprangd tussen de routine, het besef van het ouder
worden en de gemiste kansen, een kind dat aandacht opeist en soms ronduit in de
weg loopt. Arns laat het allemaal op de lezer los, met een opstapeling van
negatieve indrukken en aforistische uitspraken.
De bundels is weliswaar zwart
van toon, maar toch is er nog ruimte voor aangename indrukken en voor
humoristische observaties. Dat komt vooral doordat Arns veel oog heeft voor
sprekende beelden die het dagelijkse leven steeds weer laten oplichten als een
verrassende ervaring. Globaal echter wordt de onvoldaanheid van het leven – een
oeroud romantisch thema – hier in alle toonaarden beleden. Het lijkt er
uiteindelijk op dat ongeveer alles en iedereen het dichterlijke ik in de weg
staat, terwijl omgekeerd de eenzaamheid evenmin enig heil biedt. Wat rest is
slapeloosheid, piekeren en dromen, de tijd nauwelijks zien voorbijgaan in een
vorm van uitzichtloosheid. De bundel eindigt dan ook nogal deprimerend met een
diptiek ‘Ergens in het bijzonder’ en ‘Nergens in het bijzonder’. De gedichten
hier verwijzen naar een afscheid, maar het loskomen blijkt al even
problematisch als het samenzijn. Tegelijk versmelten diverse figuren en
generaties telkens weer, waardoor de partner lijkt op de vader, terwijl
omgekeerd moeders en dochters schijnbaar vanzelf elkaars plaats innemen.
Arns heeft ten
opzichte van haar bekroonde debuut alleszins vorderingen gemaakt als dichteres.
Tegelijk is haar centrale thema onveranderd gebleven. Lezers van haar
eersteling zullen dan ook opgetogen zijn met deze nieuwe bundel. Hoewel, van
het lezen van deze krachtige gedichten over dagelijkse tragiek raakt wellicht
niemand echt opgetogen.
Jana Arns: Nergens in het bijzonder, P, Leuven 2018, 59 p.
ISBN 9789492339515
deze pagina printen of opslaan