‘Als woorden falen, is het een troostende
gedachte dat het bewegen van de handen, schouders of lippen van een vriend of
geliefde een gebarentaal vormt van diens absolute kern.’
Het hoofdpersonage Bregje in
Bregje Hofstedes tweede roman Drift
onderzoekt hoever taal kan gaan om gevoelens en situaties te beschrijven en
merkt op dat woorden vaak ontoereikend zijn. De auteur Bregje weet nochtans
steeds de perfecte woorden en uitdrukkingen te vinden om een zeer persoonlijk
en tegelijkertijd universeel liefdesverdriet te vatten. Hofstede weet
natuurlijk wel waarover ze spreekt, want het onderwerp van Drift is gebaseerd op een gebeurtenis uit haar eigen leven: de
nacht dat ze wegliep van haar nog jonge huwelijk. Daarrond schept ze een
prachtig verhaal waarin het hoofdpersonage via een rugzak vol dagboeken,
bijeengepend gedurende de tien jaar die ze met haar jeugdliefde doorbracht, op
zoek gaat naar een reden voor de breuk en naar een antwoord op de vraag waarom
ze zich er niet toe kan brengen terug te keren naar haar oude leven, waarom ze
zichzelf zo moeilijk bij elkaar kan rapen.
Bregje ondervindt doorheen de
verschillende dagboekfragmenten dat er geen eenduidig antwoord is, maar dat je
uit liefde voor iemand stukjes van jezelf achterlaat tot je niet meer weet wie
je oorspronkelijk was. In een therapiesessie beschuldigt haar man Luc haar
ervan dat ze nooit naar hem luistert, dat ze nooit zijn advies opvolgt. De
opsomming die volgt na die opmerking speelt zich enkel in Bregjes hoofd af,
maar lijst op wat ze net (on)bewust allemaal laat of doet voor Luc. Het maakt
pijnlijk duidelijk dat daar het knelpunt ligt, want ‘Ik maak ruzie met jou
omdat je me langzaam de adem afsnijdt.’, zo denkt Bregje. Het draait allemaal
om die eeuwige twijfel, op de scheidslijn tussen de liefde die je beperkt
enerzijds en de (mogelijke) eenzaamheid die je vrijheid schenkt anderzijds. Uit
de dagboekfragmenten lijkt alleszins dat Bregje zich als adolescent bijzonder
weinig aantrok van anderen en al goed wist wat ze wou in het leven. Het is pas
wanneer ze verliefd wordt op Luc dat ze zichzelf beperkingen oplegt. Daar
draait het net echter allemaal om – hoe je jezelf volledig vrijwillig beperkt,
uit liefde.
Hofstede
schrijft hierover in een fragmentarische stijl die evengoed nooit verveelt en
samenhangend blijft. De gedachten van Bregje worden afgewisseld met fragmenten
van haar fictieve debuut ‘Welp’ (een verhaal dat in realiteit deels is gepubliceerd
in Das Magazin, zo leert ons de
verantwoording op de laatste pagina’s van het boek). Ook in dat verhaal staat
vrijheid centraal. Het gaat over de avonturen/het leven van een kind dat nog
alle vrijheid heeft om te ontdekken en onderzoeken. Toch is ook het kind
gebonden: aan ouders, aan juffen en klasgenoten. Ze mengen zich allemaal
(on)bewust in je leven en leggen je op hoe je je moet gedragen. Ultieme
vrijheid bestaat niet, je leven staat altijd in relatie tot anderen en dat
brengt bepaalde verantwoordelijkheden en beperkingen met zich mee.
Ondanks de
relatiebreuk en de zoektocht naar vrijheid is Drift absoluut geen eenzijdig verhaal, noch wijst Bregje enkel op
de negatieve kanten van een relatie. Ze laat net een bijzonder fijnzinnig
portret zien van de liefde, waarbij ze alle clichés vermijdt en heel goed
verwoordt hoe complex en gevoelig mensen (en bijgevolg ook relaties) zijn. Ze
beschrijft perfect de intensiteit die bij momenten bijna niet te verdragen,
noch in woorden te vatten is (‘Het is onmogelijk om dit op te schrijven, ik heb
het gevoel dat de woorden gaten in het papier zouden moeten branden als het de
juiste woorden waren.’), de verwarring die een andere mogelijke toekomst schept
(‘Ik weet niet wat me méér aantrekt en méér beangstigt: de bleke sneeuw die
verpoedert en verwaait maar waar ik zoveel nieuwe lijnen in zou kunnen trekken,
of dat huis, vast goed, dat me een deel van de horizon ontneemt.’), de humor,
de kleine dingen die een relatie maken tot wat ze is. Hoe je iemand beter dan
jezelf kan kennen en die persoon net daarom tegelijk liefhebt en haat: ‘Het
maakt me weleens moe maar ik zou het nooit willen missen’.
Bregje Hofstede is een groot
schrijftalent. Dat de basis van het boek een gebeurtenis uit haar eigen leven
is, speelt allicht mee in haar aanvoelen van de situatie. Maar inleving leidt uiteraard
niet per se tot een goed boek. In dit geval heeft een pijnlijke gebeurtenis echter
een gewoonweg prachtige roman voortgebracht.
Bregje Hofstede: Drift, Das Mag
Uitgevers, Amsterdam 2018, 397 p. ISBN 9789492478719. Distributie Elkedag
Boeken
deze pagina printen of opslaan