Carys Davies
werd geboren in Wales, groeide op in de Midlands en leefde en werkte elf jaar
in New York en Chicago voor ze eerst in Lancaster en recent in Edinburgh settelde.
Davies schrijft al meer dan twintig jaar kortverhalen voor literaire tijdschriften,
wat resulteerde in de publicatie van de bundels Some New Ambush (2007) en The
Redemption of Galen Pike (2014). The Redemption of Galen Pike werd bekroond met de Frank O'Connor International Short Story Award
2015, de Jerwood Fiction Uncovered Prize 2015 en de Royal Society of
Literature's V.S. Pritchett Prize.
Die
verhalen vormen voor Davies de basis van haar debuutroman/-novelle West, genomineerd voor de Rathbones
Folio Prize Shortlist 2019. ‘Even
though West is an epic story that unfolds
over a couple of years and thousands of miles, it’s quite a tensely
concentrated one, and I think that owes a lot to my experience of writing short
fiction. There is, I suppose, a certain way in which I like to tell a story.’
‘My style is quite spare – in a
short story you learn to do things with fewer strokes; every word, every line,
every paragraph has to earn it’s keep, otherwise it has to go. There can be no
longueurs. Also, in a short story, there tends to be a lot that’s left unsaid,
so that a lot of the emotional power comes – as I think it does in West – from between the lines’. (authorlink.com)
Ondanks haar
Welshe roots koos Carys Davies ervoor om haar roman in de Noord-Amerikaanse
natuur en mythologie onder te dompelen. Het verhaal is geïnspireerd door de
expeditie van Lewis en Clarke (1804-1806), die in opdracht van president Thomas Jefferson onverkende gebieden in kaart bracht: 'De grondslag voor de expansie naar het westen'.
De titel West verwijst zo naar de onstuitbare Amerikaanse
drang om de nieuwe wereld te veroveren richting westen, om steeds de grenzen te
verleggen en het beloofde land voor de pioniers te ontsluiten. Die expansie zorgde ook voor de deportatie van indiaanse stammen uit het oosten naar
het (mid-)westen.
In die context besluit Cy Bellman, een pionier
en weduwnaar, om zijn kleine boerderij en jonge dochter Bess in Pennsylvania
achter te laten. Berichten van gigantische beenderen die ontdekt werden in de
moerassen van Kentucky, laten de amateur natuuronderzoeker vermoeden dat in de
onontdekte wildernis voorbij de Mississippi-rivier mogelijk nog steeds
gigantische wezens leven.
Bellman legt
alle waarschuwingen van gevaar en mislukking naast zich neer om zijn droom te
volgen. Eerst alleen en later met een indiaanse gids zoekt hij zich een weg
door de wildernis. Hij ontdekt de overweldigende natuur, maar zoekt tevergeefs
naar sporen van mythische wezens. Een mank lopende correspondentie met zijn
dochter Bess via bonthandelaars en de indiaanse gids is uiteindelijk het enige
contact voor de onder de hoede van haar tante opgroeiende dochter.
Bess wordt
gaandeweg belaagd door een opdringerige bibliothecaris en een hebberige buurman
die uit is op haar have en goed, en op haar lichaam. Ook al is Bellmans tocht
tot mislukking gedoemd, zijn indiaanse gids redt Bess uit de handen van de
buurman en bezorgt haar een toekomst waarin ze de nagedachtenis van haar vader kan veiligstellen.
Davies
levert een pareltje af van epische, historische microfictie vol rake
observaties over de tijdgeest en de verhoudingen tussen de Europeaanse inwijkelingen en de gedecimeerde inheemse bevolking. De cover toont een bewerkt fragment van 'Hooker and Company Journeying Through the Wilderness From Plymouth to Hartford in 1636' (1845) van de schilder Frederic Edwin Church (zie cover boven en oorspronkelijk schilderij beneden). Daarmee wordt indirect de rol van de puriteinen bij de kolonisatie van Noord-Amerika beklemtoond.
Het oorspronkelijke pastorale landschap met mensen, paarden en koeien werd zo gefotoshopt dat Bellman moderziel alleen, met hoge hoed en paard, de ongerepte wildernis aanschouwt. De kracht van de natuur staat centraal, maar ook die moet uiteindelijk wijken voor de vernietigingsdrang van de mens.
De Verenigde Staten zijn gebouwd op religie en de superioriteit van het blanke ras ('In God We Trust'). Davies stelt die fundamenten in vraag en speelt met uiteenlopende noties van geloof (droom, hoop, religie, magie, enz.) om de relaties tussen haar personages onderling en de relatie tussen de (koloniale) mens en de natuur te bevragen.
Carys Davies: West, Meulenhoff Amsterdam, 2020, 173 p. ISBN 9789029093231. Vertaling van West door Nicolette Hoekmeijer. Distributie Lannoo
Carys Davies: West, Granta London, 2018, 149 p. ISBN 9781783784226
deze pagina printen of opslaan