Het oordeel is het zesde deel
in de ‘Bergmankronieken’ van Hjorth Rosenfeldt waarin Sebastian Bergman
centraal staat. Bergman is een briljant psycholoog, die meermaals met de
Zweedse politie heeft samengewerkt om een daderprofiel uit te werken. Zijn
professionele kwaliteiten staan buiten kijf, maar Bergman maakt er op privévlak
vaak een potje van. De Zweed heeft een onstilbaar libido en narcistische trekjes
waardoor hij het onderzoek vaak belemmert en zijn collega’s tegen de haren
instrijkt. Zijn relatie met zijn biologische dochter Vanja Lithner loopt
eveneens verstoord, in die mate dat Lithner haar overplaatsing van de Nationale
Recherche in Stockholm naar de recherche in Uppsala heeft aangevraagd om niet
meer met Bergman te hoeven samenwerken.
Maar Bergman en Lithner worden
toch gedwongen opnieuw samen te werken wanneer Uppsala wordt opgeschrikt door
een serieverkrachter. Milieuwetenschapster Klara Wahlgren kan de aanvaller net
afhouden wanneer hij haar ’s avonds op de parking van haar werk bedreigt. Voor Therese
Andersen en Ida Riitala loopt het minder goed af. Commissaris Anne-Lie Ulander van
Uppsala besluit de Nationale Recherche bij het onderzoek te halen en zo worden
Lithner en Bergman verplicht om elkaar te zien. Bergman hoopt op een nieuwe
kans om zijn dochter beter te leren kennen, maar Lithner wil absoluut niks met hem
te maken te hebben en omschrijft hem als ‘arrogant, egoïstisch, schaamteloos,
seksistisch, een wandelend risico voor de werksfeer’. Hun beider humeur
verbetert er ook niet op als het onderzoek slechts heel moeizaam vordert. De
verkrachter laat geen sporen na en zijn slachtoffers kunnen hem niet
identificeren.
Hjorth Rosenfeldt bestaat uit het Zweedse duo Michael Hjorth en Hans
Rosenfeldt. De eerste is filmproducent en de tweede scenarioschrijver van o.a. de
tv-serie The Bridge. Dat is goed te
merken in hun boeken, die erg filmisch aandoen. De taal van de schrijvers is
functioneel en snel, en er staan weinig woorden te veel in. De actie springt
tussen verschillende locaties en de korte hoofdstukjes lijken wel afzonderlijke
scènes.
Met Sebastian Bergman hebben de
schrijvers een hyperintelligent, maar ook omstreden personage geschapen waar je
niet makkelijk sympathie voor voelt omdat hij het telkens weer zelf verprutst.
Makkelijker is het om je in te leven in zijn dochter Vanja Lithner, wier
redenen om Bergman te negeren begrijpelijk en logisch zijn. Hjorth Rosenfeldt
moet wel opletten dat de relatie tussen Bergman en Lithner de spanning niet in
de weg staat en de reeks niet doen wegzakken naar te veel familiaal drama.
Het oordeel is
niet de beste episode in de reeks. De plot is niet heel origineel, maar een
stevige – ook vrij ongeloofwaardige – cliffhanger maakt al een sprong naar het
volgende deel. Bergman en Lithner lijken nog niet uitgespeeld.
Hjorth Rosenfeldt: Het oordeel,
Cargo, Amsterdam 2019, 448 p. ISBN 9789403147109. Vertaling van En högre rättvisa door Geri de Boer. Distributie:
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan