Het begin van de zomer
betekent voor de fans van Karin Slaughter dat er weer een nieuwe thriller van
de Queen of Crime ligt te wachten.
Opnieuw krijgt het Nederlands taalgebied de wereldprimeur en moet Slaughters
thuisland wachten tot augustus om haar nieuwe boek te lezen. En Slaughters fans
zullen zich in de handen wrijven want in Laatste
weduwe spelen lievelingen kinderarts-patholoog Sara Linton en GBI-agent
Will Trent de hoofdrol.
In de spannende proloog zijn we getuige hoe wetenschapster Michelle
Spivey voor de ogen van haar elfjarige dochter Ashley wordt ontvoerd. Een maand
later zijn Sara Linton en Will Trent te gast bij Lintons ouders wanneer ze
plots twee explosies horen in de buurt van de universiteitscampus. Ze springen
snel in de auto, maar ver raken ze niet want een auto-ongeval verspert hen de
weg. Linton probeert de gewonden de eerste zorgen te geven, maar de mannen
hebben duidelijk andere gedachten en overmeesteren Linton. Voor de ogen van
Trent wordt de dokter ontvoerd en veel aanwijzingen laten de daders niet
achter. Later blijkt dat in de parkeergarage van de Emory-universiteit twee
bommen zijn ontploft. Trents baas Amanda Wanger van het GBI moet samenwerken
met de FBI om de zaak op te lossen. En dat verloopt moeizaam want beide
instanties houden informatie voor elkaar achter, tot grote frustratie van Trent
en zijn partner Faith Mitchell, die beseffen dat hoe meer tijd er verstrijkt,
hoe moeilijker het wordt om Linton levend terug te vinden.
Het is om jaloers op te zijn hoe
Slaughter telkens weer schijnbaar moeiteloos het ene na het andere spannende
verhaal uit haar pen tovert en daarbij ook actuele kwesties in het verhaal
weeft en haar eigen mening subtiel laat doorschemeren zonder belerend of
moraliserend te zijn. Deze keer trekt Slaughter met een rechts-radicale
groepering diep in de bossen van Georgia waar ze met hun omstreden leider Dash
en zijn vrouw Gwen een kamp hebben opgezet en broeden op een grote aanslag om
het blanke ras te zuiveren. Vrouwen zijn ondergeschikt aan mannen en dienen
enkel om het nageslacht veilig te stellen, mannen worden bewapend en getraind
voor terreur en psychologisch gebrainwasht. Het is een bijzonder actueel thema
in een wereld waarin individualisering toeneemt en verdraagzaamheid wegdrukt,
en extremistische ideeën aan populariteit winnen. Soms overstijgen de boeken
van Slaughter het genre van de pure thriller en trekt de schrijfster de kaart
van de maatschappijkritiek verpakt in een spannend jasje.
Net als in haar vorige boeken
besteedt Slaughter heel veel aandacht aan de psychologische uitwerking van haar
personages. In Laatste weduwe laat ze
dezelfde gebeurtenissen beleven door de ogen van verschillende personages. Zo
ontdek je hoe Linton het bezoek aan haar familie ervaart en krijg je daarna
dezelfde scène door de ogen van de sociaal onhandige Trent. Knap hoe Slaughter
in het hoofd van haar personages kruipt en de lezer laat zien hoe dezelfde
gebeurtenissen vaak anders beleefd en geïnterpreteerd worden.
Sara Linton en Will Trent zijn door de lezers al lang in de
armen gesloten, maar Slaughter verliest ook de nevenpersonages niet uit het
oog. In de proloog van vier bladzijden weet de schrijfster Michelle Spivey te
schetsen als een doordeweekse sympathieke moeder, die worstelt met de noden van
haar tienerdochter. Zelfs de slechteriken zijn bij Slaughter niet eenduidig
slecht en krijgen een motief en achtergrondverhaal mee. Het maakt van Laatste weduwe een lijvig boek van bijna
500 bladzijden, maar ook eentje waar je vanaf de eerste bladzijde wordt in
meegetrokken. Naarmate het verhaal vordert, schroeft Slaughter het tempo en de
spanning op, en vallen de puzzelstukjes in elkaar. Laatste weduwe is opnieuw vakwerk van een hoog niveau.
Karin Slaughter: Laatste weduwe, HarperCollins Holland, Amsterdam 2019, 494 p.
Vertaling van The Last Widow
door Ineke Lenting. ISBN 97894022703443. Distributie: Agora Uitgeverscentrum
deze pagina printen of opslaan