Naast tweevoudig laureaat
John Lewis-Stempel is Robert Macfarlane een van de sterkhouders van de
Wainwright Book Prize. Na drie eerdere nominaties in 2014, 2016 en 2017 met respectievelijk The
Old Ways (2012, vert. De oude wegen), Landmarks (2015)
en The Lost Words (2017, vert. Verloren woorden 2019),
wordt hij nu eindelijk bekroond met het monumentale Underland (2019, vert.
Benedenwereld).
De mens is altijd positief gericht geweest op het zichtbare, de bovenwereld en
de eindeloze (sterren)hemel. De benedenwereld draagt in verhouding veel
negatieve connotaties met zich mee van het verborgene, over de onderwereld tot
de hel. Mythische helden als Orpheus, Hercules en Aeneas verkenden de
onderwereld en keerden terug, voor anderen was er geen weg terug, ze bleven
voor eeuwig afgesloten van de menselijke wereld.
Voor Macfarlane keren ‘In allerlei culturen en tijdperken steeds dezelfde drie
bezigheden terug: wat kwetsbaar is beschermen, wat waardevol is delven en wat
schadelijk is wegstoppen. […] We hebben de benedenwereld lange tijd gevuld met
wat ons angst inboezemt en wat we kwijt willen, maar ook met wat ons lief is en
wat we willen bewaren.’
De structuur van zijn boek weerspiegelt Macfarlanes afdaling in het ongekende,
zijn reis langs drie zalen (‘chambers’) die net zo goed voor grottenzalen als
voor begraafplaatsen kunnen staan, en zijn uiteindelijke terugkeer aan de
oppervlakte na heel wat gevaren en beproevingen. De locaties verschuiven met
elke zaal van Groot-Brittannië naar Europa om in de ondergrond van Scandinavië
te eindigen. Een staalkaart en een reis in de tijd van de benedenwereld.
Net zoals in de bergen (Mountains
of the Mind (2003, vert. Hoogtekoorts)) en de wildernis
(The Wild Places (2007,
vert. De
laatste wildernis)) in de bovenwereld is Macfarlane gefascineerd
door de uitzonderlijke landschappen in de benedenwereld, die het hart sneller
doen slaan en de adrenaline vloeien. Met een scherp oog voor alles wat begraven
en opgegraven werd, vergezelt hij onder meer archeologen, mijnwerkers,
wetenschappers, speleologen, urban explorers, geschiedkundigen en mythologen in
hun fascinatie met de ondergrond.
Het lijkt of Macfarlane met Benedenwereld : Reizen in de diepe tijd een
doos van Pandora opent. Hij verbindt zijn fascinatie voor de nog grotendeels
onbekende ondergrond met de catastrofale gevolgen van de klimaatsverandering en
het groeiende aantal ecologische rampen die het voortbestaan van ons ecosysteem
onder druk zetten. Olierampen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, het
wegsmelten van de polen, permafrost en gletsjers, extreme droogte en geselende
stormen.
We worden met de neus op de feiten gedrukt. We leven in het Antropoceen waarin
klimaat en de atmosfeer gebukt gaan onder de vervuilende en ontwrichtende
invloed van de mens. De benedenwereld barst uit in de bovenwereld, die
overspoeld en gedestabiliseerd wordt. Of het nu om het smeltwater van de polen
gaat, het methaan dat vrijkomt uit de permafrost of de in de smeltende ijskast
opgeslagen giftige en nucleaire afvalbergen: de klimaatsverandering is een
feit.
Maar er is ook goed nieuws van onder het aardoppervlak. De wetenschap mag dan
al ver tot in het heelal doorgedrongen zijn, pas de laatste twee decennia zijn
de schimmelnetwerken ontdekt waarmee bomen binnen een bos onderling
communiceren. En eind vorig jaar raakte bekend dat de aarde een
ondergronds ‘deep
life’-ecosysteem heeft, dat tot minstens vijf
kilometer diep reikt. Een gebied dat twee maal het volume van oceanen omvat,
met een enorme biodiversiteit aan micro-organismen, die vergeleken wordt met
die van het (onaangetaste) Amazonewoud.
Vanuit archeologisch oogpunt heeft de aanhoudende droogte ook zijn voordelen
omdat vanuit de lucht de sporen van vaak voorhistorische nederzettingen en
begraafplaatsen gemakkelijker ontdekt en in kaart gebracht kunnen worden. Het
verleden wordt zo letterlijk en figuurlijk naar de oppervlakte gestuwd.
Met Underland (Benedenwereld)
schreef Macfarlane een grensverleggend boek, een baken voor de literaire
non-fictie. Het past perfect binnen zijn oeuvre, waarin hij de relaties tussen
landschappen en menselijke emoties beschrijft. Dat maakt dat hier zowel de
fysische als de psychische benedenwereld een plaats hebben. Het uitzonderlijke
poëtisch gelardeerde proza van Macfarlane verbindt het materiële en het
geestelijke in een gelaagde en beeldrijke taal.
In essentie gaat Macfarlane op zoek naar de ‘fragility of all we are and all we
create’. Daarvoor reikt hij een hand naar de eerste mensen die
grotschilderingen maakten van hun handen: ‘Ik stel me voor dat ik mijn eigen handpalm
precies plaats in de omtrek die de onbekende makers ervan hebben achtergelaten.
Ik stel me ook voor dat ik voel dat er vanuit de koude rots een warme hand
tegen de mijne drukt. Vingertoppen raken elkaar in een ontmoeting met open
handen die de tijd overbrugt’.
Robert Macfarlane: Benedenwereld.
reizen in de diepe tijd, Athenaeum, Amsterdam 2019, 507 p. : ill.
ISBN 9789025309893. Vertaling van Underland; A Deep Time Journey door Nico
Groen en Jan Willem Reitsma. Distributie L&M Books
Robert Macfarlane: Underland. A Deep Time Journey, Hamish Hamilton, London
2019, 488 p. : ill. ISBN 9780241143803. Distributie Penguin RandomHouse
Benelux
Nether / Onderwereld (Stanley Donwood)
deze pagina printen of opslaan