National Book Award laureaat Susan
Choi (1969) werd geboren in South Bend (Indiana). Ze heeft een Koreaanse vader
en een Russisch-Joodse moeder. In die zin kan ze binnen de melting pot van de
Amerikaanse literatuur zowel tot de Aziatisch-Amerikaanse als de Joods-Amerikaanse
literatuur gerekend worden.
De laatste jaren worden opvallend veel
Aziatisch-Amerikaanse auteurs genomineerd voor de shortlist van de National
Book Award. Een sterk groeiend onderdeel van de Amerikaanse literatuur.
Op
haar negende kreeg Susan de scheiding van haar ouders te verwerken. Ze groeide
verder op in Houston (Texas) bij haar moeder. Choi haalde een BA Literature aan
Yale University (1990) en een MFA (Master of Fine Arts) aan Cornell University.
Na haar studies werkte ze als researcher bij The New Yorker, waar ze
haar man leerde kennen, de food critic Pete Wells. Ze woont in Brooklyn met haar twee zonen en doceert creative writing aan Yale University.
Susan
Choi debuteerde in 1998 met The Foreign Student (1998) wat haar de Asian
American Literary Award for Fiction 1999 opleverde. Met haar tweede roman American
Woman (2003) werd ze finalist voor de Pulitzer Prize 2004. Daarna volgde A
Person of Interest (2008), goed voor een finaleplaats van de PEN/Faulkner
Award 2009. In 2010 kreeg ze de PEN/W.G. Sebald Award ($ 10.000), een 'mid-career' aanmoedigingsprijs voor auteurs met minstens drie literaire werken en een goed
toekomstpotentieel.
Die
belofte vulde Choi intussen verder in met de romans My Education (2013),
bekroond met de Lambda Literary Award for Bisexual Fiction, en Trust
Exercise (2019), waarmee ze de shortlist haalde van de National Book Award
2019. Haar werk blijft voorlopig onvertaald in het Nederlands en intussen
profileert ze zich ook als jeugdauteur met Camp Tiger (2019, een
prentenboek geïllustreerd door John Rocco).
Niet
enkel bij ons, ook in Groot-Brittannië is de Amerikaanse Susan Choi, relatief
onbekend. Tenzij voor een fragment uit haar onbevangen exploratie
van biseksuele relaties in My Education, die prompt genomineerd werd
voor de jaarlijkse Bad Sex Award. Nu ze vijftien jaar na een finaleplaats voor
de Pulitzer Prize 2004 ook een kanshebber is op de shortlist van de National
Book Award 2019 wordt haar nieuwste roman in de Britse pers met meer sérieux
benaderd.
Ondanks
de Pulitzer finaleplaats groeit er het gevoel dat Susan Choi na vijf romans en
twintig jaar schrijven eindelijk helemaal doorbreekt in de Verenigde Staten met
Trust Exercise. Tot nu toe was ze een soort writer’s writer die goed
scoorde bij schrijvers en critici, maar toch een goed bewaard geheim bleef. Marketing
kan een groot verschil maken. Tekenend is Chois verwondering en ongeloof, wanneer ze op de feestopening van The Center for Fiction
(Brooklyn) ontdekt dat alle genodigden een drukproef van haar nog te verschijnen boek meekrijgen.
Eind
2016 en 2017 worden een game changer in het leven van Choi. De onthulling van Trumps
‘Grab them by the pussy’-tape valt samen met haar echtscheiding. De
uiteindelijke verkiezing van Trump tot president en de heropleving van de #MeToo-beweging
zijn olie op het vuur. Dat maakt dat haar nieuwste boek volledig op een golf
van innerlijke woede geschreven is, die decennialang opgekropte emoties
losmaakt. ‘I’m conscious of having been so mad during so much of the writing of
this book. Like really mad.’
In haar eerste vier romans hanteert Susan Choi gesculpteerde zinnen, die vergeleken worden met 'quilled paper': (kleurige) papierstroken geplooid in ingewikkelde, grillige en krullige motieven die niet altijd helemaal hun betekenis vrijgeven. De innerlijk woede maakt dat de auteur in Trust Exercise minder bezig is met het construeren van mooie zinnen. Ze scherpt haar messen, snijdt scherp gepunte zinnen en voedt haar woede en naar cynisme neigende bitsheid met de smeulende papierkrullen. De lectuur van de Britse auteur Muriel Spark tijdens het schrijfproces, laat duidelijk sporen na. (Vulture.com)
Centraal
in Trust Exercise, staat de relatie tussen tieners en docenten op een elitaire,
experimentele toneelschool in een Amerikaanse voorstad tijdens de jaren tachtig.
De vijftienjarige studenten Sarah en David vallen voor elkaar, een sterk gefixeerde
en onzekere liefde in de groei naar volwassenheid.
De
charismatische, maar manipulatieve docent Mr. Kingsley, dompelt zijn eerstejaarsstudenten
onder in een leefwereld buiten de comfort zone, waar acteren primeert boven
werkelijkheid en menselijkheid. Binnen zogenaamde ‘trust exercises’ wordt
geïmproviseerd met het blootstellen van fragiele gevoelens om de studenten te verwarren
en tegen elkaar op te zetten.
Adolescente
emoties worden zo binnen een alternatieve leefwereld werkmateriaal in naam van
de ‘kunst’. Er ontwikkelt zich een gevaarlijk spel waarbinnen de scheiding tussen
adolescenten en leerkracht vervaagt. Binnen die context wordt Karen, een
vriendin van Sarah, op een hardvochtige manier verleid/misbruikt door een gastleraar. Als de bubbel
barst, worden de ontredderde slachtoffers met de werkelijkheid geconfronteerd.
Twintig
jaar later blikt Sarah terug op de feiten in de vorm van een autobiografisch
geïnspireerde roman. Haar relaas nuanceert de verhalen over sommige studenten,
maar legt ook een diepere, donkere onderstroom bloot, die de studenten doorheen
hun leven blijft achtervolgen. Een metafictionele ontwikkelingsroman waarin de (on)betrouwbaarheid
van de ingebedde vertellers en de feilbaarheid van het geheugen een rol spelen.
Met
thema’s als machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag, wordt het grillige
pad naar volwassenheid en de impact op het verdere leven geëxploreerd. Een
roman die kadert binnen het woelige klimaat van Fake News, Alternative facts en
#MeToo, waar waarheid en werkelijkheid moeten opboksen tegen een niet aflatende
stroom van schreeuwlelijken en verdachtmakingen. De broeiende aard van het boek en
de thematiek zullen onvermijdelijk gepolariseerd worden in voor- en tegenstanders.
Bekroond
met de National Book Award 2019, heeft Trust Exercise echter alle elementen om
tot een hedendaagse klassieker uit te groeien. Tegelijk wordt een lang
onderschat oeuvre bij een breder publiek onder de aandacht gebracht. Susan Choi
is de derde Aziatisch-Amerikaanse auteur die de National Book Award for
Fiction wint, na Ha Jin (Waiting) in 1999 en haar vriendin Sigrid Nunez (The Friend) in 2018.
Intussen
werkt Choi aan een nieuwe roman: ‘My current project takes up the question of
national identity, and the extent to which it coincides or does not coincide
with ethnic and with cultural identity. While the project is a novel, it bears
little resemblance to the historical fiction I have written in the past,
employing at times the conventions of memoir, and at others those of reportage.' (English.Yale.edu) Werk verzekerd voor
een alleenstaande moeder met twee tienerzonen.
Susan Choi: Trust Exercise, Serpent's Tail London, 2019, 257 p. ISBN 9781788161671. Distributie Profile Books
deze pagina printen of opslaan