Nog tot 2 februari 2020 loopt in België op verschillende
locaties Europalia Romania. Het tweejaarlijkse kunstenfestival dat doorgaans
een specifiek land centraal zet. Na Turkije (2015) en Indonesië (2017) staat nu
Roemenië centraal. Meteen ook de 50ste verjaardag van een gevestigde
waarde in het cultuurlandschap die in 1969 de spits afbeet met Italië (het
enige land dat twee keer (1996, 2003) centraal stond).
De prestigieuze Brancusi-expo in Bozar (Brussel) is ongetwijfeld de grote publiekstrekker van Europalia
Romania. De in Parijs begraven Roemeen Constantin Brancusi (1876-1957) wordt
gezien als de meest invloedrijke beeldhouwer van de twintigste eeuw. Als
pionier van het modernisme is hij een sleutelfiguur in de internationale kunstgeschiedenis.
Het is de eerste tentoonstelling over Brancusi in Brussel. Bijna
25 jaar geleden vond in Parijs de laatste solotentoonstelling plaats.
Topstukken van over de hele wereld werden samengebracht. Zowel meesterwerken
als ’Slapende muze’ (zie beneden), ‘De Kus’ (zie boven) en ‘Leda’, als minder gekende stukken die voor
het eerst getoond worden. Ze gaan de dialoog aan met werken van tijdgenoten (Duchamp,
Modigliani, Man Ray, Rodin e.a.).
De catalogus geeft ‘een beeld van de geheel eigen artistieke
weg van Constantin Brancusi: een zoektocht naar het wezen van mensen en dingen
door stapsgewijs de vorm te sublimeren. Het focust op zijn uitzonderlijke
talent, dat hem voor zeer uiteenlopende kunstenaars tot de vader van de moderne
beeldhouwkunst maakte. Bijzondere aandacht is er voor zijn fotografie, die hij
niet alleen met passie beoefende, maar waarmee hij ook zijn eigen esthetische
visie wist op te leggen.’
Brancusi: Sublimeren van vorm, Europalia & Uitgeverij Snoeck, Gent, 2019, 238 p. : ill. ISBN 9789461611451
deze pagina printen of opslaan