Ou menya, ‘bij mij’, is de titel van het eerste fotoboek van
de Belgische fotografe Bieke Depoorter (°1986). Het bevat de resultaten van
haar afstudeerproject aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK)
van de Hogeschool Gent. Daarvoor trok ze drie keer een maand lang
door Rusland, tot diep in Siberië, gewapend met haar fototoestel, een
slaapzak en een vodje papier waarop ze in vriendelijk Russisch vroeg of de
lezer haar aan een slaapplaats kon helpen. Dat werkte wonderwel: ze logeerde
bij Russen thuis, op bedden, banken en matrassen, en nam foto’s van haar
gastheren en -vrouwen in hun vertrouwde, alledaagse omgeving. Het project
leverde haar de HP Magnum Expression Award op van Magnum, het beroemdste
fotopersbureau ter wereld, en de daarbijhorende media-aandacht.
Depoorters foto’s, in dit boek mooi afgedrukt op een groot
formaat zijn niet esthetiserend: ze proberen de waarheid die ze weergeven op
geen enkele manier te verbloemen of aantrekkelijker te maken. Tegelijk
vertellen ze, in hun samenhang, ook geen verhaal. Depoorter bedrijft geen
reportagefotografie, zegt Paul Demets terecht in de beknopte inleiding bij het
boek. Haar beelden hebben niet de ambitie een dwarsdoorsnede te geven van de
Russische samenleving en doen evenmin aan sociale kritiek. Ze zijn het
toevallige resultaat van al even toevallige menselijke ontmoetingen, van
momenten van vertrouwen tussen onbekenden. Op die manier getuigen ze eerder van
het algemeen menselijke dan van het eigene van de Siberische levensstijl.
Dat eigene komt natuurlijk wel in het vizier op de foto’s.
Depoorter zelf blijft op één foto na buiten beeld en gaat noch fysiek, noch
door een opdringerige blik in de weg staan van wat ze vastlegt. Dat is geen
gebrek aan betrokkenheid, maar een blijk van oprechte aandacht voor wat zich
aandient. De bonte kleuren, de groezelige volheid van de Russische interieurs,
donkere houten deuren, dikke wandtapijten, kwijnende tv’tjes, beige behang: het
wordt allemaal subtiel benadrukt in de bewust onscherpe, korrelige kwaliteit
van tijdloos aandoende foto’s. Depoorter fotografeert ook doorgaans als het
donker is, het kunstlicht geeft de zo al claustrofobische interieurs, waar
grote families vaak in één of twee kamers samenleven, een nog unheimlicher
karakter. Misschien is het net dat wat haar foto’s zo sterk, zo confronterend
maakt als we ze aandachtig bekijken: dat zij ons ongemerkt doen beseffen dat
mensen er altijd in slagen te wonen, hoe onherbergzaam ook de omgeving die hen
huisvest. En dat is niet alleen letterlijk bedoeld.
Bieke Depoorter: Ou menya, Lannoo Tielt, 2011, 125 p., ill. ISBN 9789020992137
Eerder verschenen in De Leeswolf 2012
deze pagina printen of opslaan