De Duitse fotografe Loredana Nemes (geb. 1972) groeide op in
en rond het stille middeleeuwse stadje Sibiu, aan de voet van Transsylvanische
Alpen. Gesticht door Duitse inwijkelingen op uitnodiging van de toenmalige
Hongaarse vorst, staat het huidige Roemeense stadje voor een historische
culturele verscheidenheid. Voor Loredana was er geen mooiere plek om gelukkig
op te groeien, maar de realiteit was grimmiger voor haar ouders onder het
communistische regime.
Als ze veertien is, vlucht ze met haar ouders naar
Duitsland, voor vele Duitse Roemenen het beloofde land. Daar studeert Loredana
in Aken Germaanse filologie en wiskunde en strijkt aan het begin van het nieuwe
millennium neer in Berlijn, waar ze haar carrière als zelfstandige fotografe op
de sporen zet en later fotografie doceert.
Mensen staan centraal in de vele
projecten die Nemes tot nu uitwerkte, zoals ‘Roemeense gezichten’, ‘Vietnam’ en
‘Glashütte’ (mensen voor het raam), waarvan we beelden vinden op haar website
(www.loredenanemes.de). Een viertal projecten werden in boekvorm gepubliceerd,
waaronder Underground (2007 — mensen in de metro), Beyond (2010 — mensen
vervormd achter de vaak niet-transparante vensters van migrantencafés) en het
recent verschenen Beautiful (2013).
Daarin brengt Nemes een ode aan haar jeugd
in Sibiu en de inwoners van de streek in de periode 2002 tot 2009. Een van haar
recentste projecten is ‘Distortions’, waarin de hoogzwangere Nemes vervormde
naaktstudies van zichzelf maakt in de weerspiegeling van verchroomde
badkamerobjecten.
Met 'Beautiful' wordt al vanuit de titel een vorm van
esthetiek aangereikt, die overdraagbaar is op Nemes’ hele oeuvre. Of het nu om
heldere portretten, vervormde reflecties of door een laag (bv. mat glas)
gefilterde beelden gaat, steeds staan compositie en belichting centraal, die
het geheel op een hoger esthetisch niveau tillen.
Dat werkt bij de meeste
projecten, waar het idee prioritair is, het studiogevoel in de hand, ook al
wordt er op locatie gewerkt. Zoals bij ‘Glashütte’, Underground, Beyond of
‘Blossom Time’ (haar nieuwste project waar lentebloesems en (liefdes)relaties
centraal staan).
Wel evolueert ze naar een verrassende vorm van decoupage
binnen korte fotoreeksen (waarbij figuren soms van de ene op de andere foto van
pose veranderen), om zo het statische van het poseren te doorbreken.
Heel
anders zijn de documentaire beelden van ‘Roemeense gezichten’, ‘Vietnam’ en
‘Beautiful’, omdat de couleur locale de foto’s kleur en spontaniteit geeft.
Nochtans werkt Nemes op het sterk persoonlijke ‘Distortions’ na uitsluiten met
zwart-witfoto’s. Die geven haar documentaire projecten een tijdloos karakter.
Met Beautiful brengt Nemes een bijzonder fotoboek dat inspeelt op het
traditionele karakter van haar geboorteplaats, al dan niet in contrast
met elementen uit het moderne leven. Haar begeleidende teksten geven
beklijvende poëtische indrukken die de foto’s verbinden met haar jeugd en
voorgeschiedenis.
‘Steeds staan compositie en belichting centraal, die het
geheel op een hoger esthetisch niveau tillen. Dat werkt bij de meeste projecten,
waar het idee prioritair is, het studiogevoel in de hand, ook al wordt er op
locatie gewerkt.’
Nemes Loredana: Loredana Nemes, Hatje Cantz Verlag, p. 144 : ill. ISBN 9783775736534
deze pagina printen of opslaan