Stephan Vanfleteren (1969) studeerde fotografie aan
Sint-Lukas (Brussel) en werkte tot 2009 als freelancefotograaf voor De Morgen.
Door daarnaast ook aan eigen projecten te blijven werken, groeide hij al op
vrij jonge leeftijd uit tot een monument binnen de Belgische fotografie. Zijn
internationale uitstraling maakt dat hij nu vooral voor buitenlandse kranten en
tijdschriften werkt. Vanfleteren is gespecialiseerd in zwart-witportretten en
langlopende reportages in binnen- en buitenland, zoals blijkt uit de portfolio
op zijn website (www.stephanvanfleteren.com). Op zijn naam staan onder meer
reportages over Brazilië, Congo, Friesland, Ethiopië, Kosovo, Colombia en de
Verenigde Staten. Zijn werk wordt wereldwijd tentoongesteld en uit zijn oeuvre
spreekt een belangstelling voor de door het leven getekende mens, die tegen de
elementen, armoede, oorlog en sociale onrechtvaardigheid moet opboksen.
Vanfleteren blijft in België verankerd als medeoprichter en artdirector van
uitgeverij Kannibaal/Hannibal en als gastdocent aan de Koninklijke Academie
voor Schone Kunsten (Gent). Zijn naam is intussen aan tientallen boeken
verbonden, waarvan hij er een tiental als persoonlijke projecten beschouwt.
Voorlopig blijft België een grote constante in zijn fotoboeken, waarbij de
uitgave Belgicum (Lannoo, 2008) kan worden gezien als een statement van zijn
fotografische visie. Symbolisch is het beeld van een smerige, gedeukte, met
peuken gevulde metalen asbak, waar desondanks een zekere kracht en een vorm van
esthetiek van uitgaat. De mensen die Vanfleteren in Belgicum portretteert, zijn
vaak getekend met diepe groeven die herinneren aan de flandriens van vervlogen
tijden, aan wie hij een gelijknamig boek Flandrien (Merz, 2005) vanuit
hedendaags perspectief gewijd heeft. Het beeld dat Vanfleteren van België
oproept in Belgicum is geworteld in de Belgische fotografische traditie, maar
doet stilistisch soms denken aan de fotografie van Dorothea Lange en Walker
Evans. Hun onvergetelijke portretten van marginale mensen uit de Verenigde
Staten resoneert ook in Vanfleterens reportage over ‘hobos in the USA’, waaraan
jammer genoeg nog geen boek werd gewijd.
Voor het brede publiek blijft
Vanfleteren de man van de portretfotografie zoals die onder meer in Portret
(Lannoo, 2009) uitgepuurd werd. In zijn typische vette zwart-witte
schilderingen geeft hij zijn karakterkoppen een haast ongrijpbare dimensie. Een
zachter getinte exploratie van de lichaamscultuur vinden we bij MMXIV De rode
duivels, waarin voetballers als hedendaagse gladiatoren een haast goddelijke
status krijgen. De uitstraling van het gebeeldhouwde lichaam, de gestileerde
haardos en enkele tatoeages doen onvermijdelijk denken aan de glamourfotografie
rond David Beckham. Maar Vanfleteren geeft ook vorm aan het groepsgevoel en de
interactie. De engelenvleugels die Axel Witsel aangemeten krijgt naar analogie
met de tatoeage op zijn borst, liggen op het einde van de reportage eenzaam op
de grond. Het lijkt wel of Vanfleteren de ambitie om als Icarus naar de zon te
vliegen tempert door alles naar de aardse realiteit terug te brengen.
In twee
van zijn recentste projecten laat Vanfleteren de mens volledig los ten voordele
van de architectuur. Enerzijds doorbreekt hij zijn voorkeur voor
zwart-witfotografie in Façades & vitrines (Hannibal, 2013) waarin hij
leegstaande en vervallen middenstandswinkels vastlegt en anderzijds volgt hij
de afbrokkelende Atlantic Wall in de gelijknamige bichrome uitgave. Duizenden
kilometers kustlijn van de Frans-Spaanse grens tot het noorden van Noorwegen geven
een beeld van wat er overblijft van de verdedigingslinie van Hitler aan het
westelijke front met ‘een aaneenschakeling van bunkers, versperringen en
kustbatterijen’. De natuurlijke setting die voortdurend inbeukt op de abstracte
betonresten verleent een etherische esthetiek aan wat ooit dood en vernieling
zaaide tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Stephan Vanfleteren: De rode duivels, Hannibal [S.l.], 2013,
130 p., ill. ISBN 9789491376689
Stephan Vanfleteren:
Atlantic Wall, Hannibal [S.l.], 2014, 96 p., ill. ISBN 9789491376795
deze pagina printen of opslaan