Jurriaan
van Eerten (1983) werkt als freelance journalist voor verschillende Nederlandse
en internationale media. Tot in 2017 verbleef hij, voor een periode van drie
jaar, in Latijns-Amerika. Inspiratie voor zijn debuutroman Buiten beeld, met als hoofdpersonage de Nederlandse
fotograaf-journalist Alexander Laagland, vond Van Eerten in de figuur van Kevin
Carter, de Zuid-Afrikaanse fotograaf die in 1994 een Pulitzerprijs kreeg voor
zijn iconische foto van ‘een jong meisje dat gehurkt op de grond voorovergevallen
is in het door honger geteisterde Soedan, onderweg naar de plek waar voedsel
uitgedeeld werd door een hulpprogramma. […] Achter het kind zit een gier,
rustig toe te kijken vanaf het zand.’
Carter werd achteraf zwaar
bekritiseerd: men vroeg zich af of hij niet zelf de werkelijke gier was en
waarom hij het meisje niet had geholpen. Voor Carter bleek het allemaal te
veel: hij raakte verslaafd aan cocaïne, gleed weg in gekte en paranoia en
pleegde zelfmoord. Hij werd drieëndertig jaar. Op het omslag van Buiten
beeld staat een gier afgebeeld, zittend op de takken van een bijna kale
boom, een subtiele verwijzing naar de foto van Carter.
Van Eertens roman begint in medias
res: bij een betoging in de Venezolaanse hoofdstad maakt Alex Laagland een foto
van een jonge demonstrant die wordt geraakt door een kogel. Pas later komt hij
erachter dat de jongen in het ziekenhuis is overleden. Met de foto, die de
voorpagina’s haalt van een aantal kranten, wint hij later de Zilveren Camera.
Alex kan zich niet losmaken van een schuldgevoel: ‘Hoe kan het dat hij er geen
moment aan heeft gedacht dat die jongen kon overlijden? Hij was alleen maar op
die stomme foto gefixeerd geweest en had er helemaal niet aan gedacht dat dit
een mens was.’
Terug in Colombia, waar hij zijn thuis heeft, blijven de twijfels zich
opstapelen. In een mooi opgezette flashback keert Van Eerten terug naar de
momenten waar Alex nog van het geluk kon proeven. Cruciaal hier staat of stond
zijn relatie met Lies, die hem ertoe heeft gebracht reisjournalist te worden
voor diverse glossy tijdschriften, die in de eerste plaats ongerepte stranden in
beeld willen krijgen. Aan hun geluk komt een eind wanneer Lies bij het snorkelen
omkomt. Alex wil van dan af alleen nog schrijven over wat er echt toe doet,
‘echte, rauwe reportages over mensenlevens en de chaotische wereld waarin die
zich afspelen.’
De lethargie echter waarin hij verzinkt na de dood van Lies brengt hem
ertoe fictieve reportages te schrijven, die dan wel gretig worden gelezen aan
het thuisfront in Nederland, maar hem steeds nadrukkelijker confronteren met
zijn onmacht en het bedrog dat erbij is gaan horen. Het snijdt diep in zijn
gemoed: ‘Is hij op de vlucht, terwijl hij dacht bezig te zijn met iets
zinvols?’
Dat
bij dit alles verder een cruciale rol wordt gespeeld door een zekere Stella,
die hem in Bogota komt opzoeken om zogezegd de knepen van het vak te leren,
geeft de plot een sterke impuls naar het verrassende slot van de roman. En niet
toevallig , in een slotscène die refereert aan het openingsfragment van het
boek (weer een betoging, in Amsterdam dit keer), luidt de slotzin: ‘Tot het
verandert’.
Jurriaan
van Eerten houdt met Buiten beeld
zichzelf als correspondent een spiegel voor en confronteert tezelfdertijd de
lezer met de vraag naar de ethische impact van de berichtgeving in het tijdperk
van fake news. Dan toch tijd voor verandering?
Jurriaan van Eerten: Buiten
beeld, Nieuw Amsterdam, s.d., 221 p. ISBN 9789046825235. Distributie Mythras
Books
deze pagina printen of opslaan