Het geheugenwoud is het debuut van de Brit Sam
Lloyd, die er naar eigen zeggen als kind verzot op was om op geheime plekken in
de bossen van zijn woonplaats Hampshire schuilplaatsen te bouwen en verhalen te
verzinnen. Niet toevallig dus dat zijn debuut zich afspeelt in een donker bos,
waar de twaalfjarige Elijah in de kelder van een vervallen huis de
dertienjarige Elissa Mirzoyan aantreft. Elijah is dolgelukkig met een nieuw
vriendinnetje, zijn vorige vriendinnetje Bryony is immers plots verdwenen.
Elissa ziet in Elijah een lichtpuntje om te kunnen ontsnappen aan haar
ontvoerder die haar in een gammele witte bestelwagen heeft meegenomen op de
parking van een hotel waar Elissa zou deelnemen aan een schaaktornooi. Nadien
werd ze wakker in de vochtige kelder met slechts tien kaarsen, enkele lucifers
en een paar emmers.
Elissa probeert een band op te
bouwen met de schuchtere Elijah in de hoop hem zover te krijgen dat hij haar
helpt ontsnappen. De bezoekjes van Elijah woren afgewisseld door bezoek van de
enge man die Elissa af en toe een kom spaghetti brengt, maar haar ook
videoboodschappen laat inspreken waarin ze vertelt dat ze een slechte moeder
heeft. Haar moeder Lena Mirzoyan wordt ondertussen opgevangen door de politie
onder leiding van hoofdinspecteur Mairéad MacCullagh. MacCullagh beseft dat met
elk uur dat verstrijkt de kans kleiner wordt dat Elissa levend wordt gevonden. Helaas
loopt het spoor naar de witte bestelbus van de ontvoerder snel dood en is het
wachten tot de dader een fout maakt.
De ontvoering van een kind is
niet het meest originele uitgangspunt van een thriller, maar Sam Lloyd slaagt
erin om er een originele draai aan te geven met het personage van Elijah. Wie is immers deze twaalfjarige die een gevangen kind ontdekt,
maar haar liever voor zichzelf houdt dan de politie te waarschuwen? Het
verhaal wordt afwisselend verteld door Elijah en Elissa (later komt ook
hoofdinspecteur MacCullagh erbij). Doordat Elijah en Elissa om de beurt aan het
woord komen, ontstaat een intrigerende wisselwerking. Geen van beide personages
laat ooit het achterste van de tong zien en spelen een kat- en muisspelletje
met elkaar.
Daartegenover staan inspecteur
MacCullagh en Elissa’s moeder, Lena, die onder zware tijdsdruk staan en geen
tijd hebben voor psychologische spelletjes. Deze wanhopige hoofdstukken vormen
een contrast met de beklemmende hoofdstukken in de kelder. Lloyd diept de
personages uit en geeft ze een achtergrond. Zo heeft MacCullagh ook een
persoonlijke reden om de vermiste Elissa terug te vinden.
Hoewel het eerste deel van Het
geheugenwoud zich vooral afspeelt in de ondergrondse ruimte in het bos en
er weinig actie is, is de spanning altijd latent aanwezig. Lloyd is erin
geslaagd een situatie te schetsen waarvan je voelt dat de minste misstap de
boel zal doen ontploffen. Je voelt dat Elissa op eieren moet lopen om enige
informatie over haar toestand te ontfutselen aan Elijah en de ontvoerder. Aan
het einde komt Het geheugenwoud in een stroomversnelling wat resulteert
in een zinderende finale die past bij de rest van het verhaal. Sam Lloyd heeft
een origineel, intrigerend en spannend debuut afgeleverd. Hopelijk zitten er
nog meer boeiende verhalen in zijn pen.
Sam Lloyd: Het geheugenwoud, Bruna, Amsterdam 2020, 416 p. Vertaling van The Memory Wood door Edzard Krol. ISBN 9789400511538. Distributie: Standaard
Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan