Hoewel Bernard Wesseling bij het grote publiek minder bekend is, heeft hij al drie romans en
vier dichtbundels op zijn naam staan die lovend besproken werden. Zijn nieuwste
roman Midzomer, stadsmoe past
zowel qua thematiek als qua stijl binnen dit oeuvre.
De roman bestaat uit vier delen
die de titels ‘Vallen’, ‘Zweven’, ‘Bidden’ en ‘Landen’ dragen. Deze titels
roepen – met uitzondering van de derde – een voortgaande beweging op en symboliseren
zo de ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt. Inhoudelijk is het eerste
deel het sterkste en zet het derde deel het meeste aan tot reflectie.
Hoofdpersoon
en ik-verteller in Midzomer, stadsmoe is de Amsterdamse fietskoerier Rochus Veldman, een einzelgänger die na
zijn werk vanuit zijn appartement het leven van anderen observeert, maar niet
in staat is aan dit leven deel te nemen. Die onmacht komt onder andere voort
uit de omgang met Sjako, een wereldverzaker, die hij als vijfentwintigjarige tot
rolmodel gekozen heeft.
In het eerste deel voelt Rochus hoe de bodem onder zijn
bestaan wordt weggeslagen als Sjako vermist wordt. Hij voelt zich ‘geestelijk
leeg’, maar begrijpt ook dat hij ‘uit Sjako’s ban’ moet zien te raken. Hiertoe
zet hij het levensverhaal van Sjako op papier en doet hij verslag van zijn
eigen dagelijkse beslommeringen. Toch geraakt hij in een identiteitscrisis en
vereenzelvigt hij zich steeds meer met Sjako. Zijn relatie met Alma, de
eigenaresse van een kledingzaak, helpt hem zijn sociale isolement te
doorbreken.
In
het tweede deel wordt het begin van hun relatie beschreven. Alma haalt hem over
om met haar naar Lesbos te reizen om hulp te verlenen aan de vluchtelingen. Het
derde deel speelt zich op het Griekse eiland af. In tegenstelling tot de
salonactivist Sjako wil Rochus daadwerkelijk in actie komen tegen de misstanden.
Hij merkt echter al snel dat zijn inspanningen nauwelijks verschil maken. Hij
plaatst niet alleen vraagtekens bij het nut van de hulpverlening, maar ook bij
zijn eigen motieven: ‘ik kan zoveel goeddoen als ik wil, maar als ik niet de
juiste motieven bij mezelf vind, is het niets waard.’ Zijn frustratie bereikt een
climax, waarna hij een volkszanger die in het opvangkamp optreedt, een
vuistslag geeft. Voor het eerst heeft Rochus een daad gesteld: hij heeft zich
‘gewroken op de stompzinnigheid’. Het vierde deel speelt zich opnieuw in
Amsterdam af. Hoewel de relatie met Alma uit is, vervalt Rochus niet opnieuw in
somberheid. Hij heeft Sjako’s verdwijning geaccepteerd en zijn weg in het leven
gevonden.
Midzomer,
stadsmoe past binnen het oeuvre van Wesseling. Net als in zijn eerdere
romans maakt de verteller een ontwikkeling door en valt degene die hij tot
rolmodel gekozen heeft, door de mand. De verteller moet daardoor
verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven leren nemen. Als een rode draad
loopt ook de ‘coming of age’ van één van de nevenpersonages door dit
verhaal: Rochus voert gesprekken met Sjako’s nichtje; haar vragen helpen hem
uiteindelijk zijn gevoelens te plaatsen.
Dat Bernard Wesseling al een
aantal prijswinnende dichtbundels op zijn palmares heeft staan, is te merken
aan het taalgebruik in Midzomer, stadsmoe. De ritmiek van de zinnen en de metaforiek maken duidelijk dat de auteur
zijn zinnen zorgvuldig opgebouwd heeft. De lezer voelt de snelheid van de
fietskoerier en de frustratie van de hulpverlener. Sommige alinea’s in Midzomer,
stadsmoe zijn in de tweede persoon geschreven, waardoor het lijkt alsof de
lezer direct aangesproken wordt. Toch fungeren deze fragmenten meer als
innerlijke monoloog: de verteller zet zijn gedachten op een rijtje. Deze
‘techniek’ paste de schrijver al eerder toe in zijn roman Portret van een
onaangepaste.
Het verhaal leest als
een trein. De licht ironische stijl en de verwijzingen naar de actualiteit
maken de roman ook toegankelijk voor jongeren. De kritische kanttekeningen bij
de sociale verhoudingen maken Midzomer, stadsmoe een mooie zedenschets van de huidige maatschappij.
Bernard Wesseling: Midzomer,
stadsmoe, Querido, Amsterdam 2020, 269 p. ISBN 9789021421377. Distributie
L&M Books
deze pagina printen of opslaan