Frida Vogels
schreef al eerder over haar Italiaanse schoonfami in haar romans en dagboeken.
Met de korte roman De vader van Artenio
voegt ze er een intimistisch en met tederheid beladen portret van haar
schoonvader Salvatore De Matteis aan toe. In 1905 overlijdt diens vader en als
oudste zoon – hij is dan twaalf jaar oud - moet hij het ouderlijke bedrijf in
San Severo verder draaiende zien te houden. Salvatore wordt wijnbouwer, hij
moet gaandeweg zijn droom, het socialisme ingang te doen vinden in Italië,
opgeven (‘In Italië zal het nooit mogelijk zijn het privébezit af te schaffen’),
hij trekt zich terug uit de politiek en wijdt zich uitsluitend aan zijn
wijngaard. In 1929 huwt hij en krijgt in 1930 een zoon, Artenio, ‘dat wil
zeggen Arte en Genio, Kunst en Genie’.
In 1954 ontmoet Frida Vogels Ennio (zo noemde Artenio’s
moeder haar zoon) in een studentenhuis in Milaan. Ze worden een koppel en
moeten zeker in het begin van hun relatie optornen tegen de strakke en
vastgeroeste gewoontes in Zuid-Italië: het past gewoonweg niet dat Ennio zijn
geliefde al zou mee naar huis brengen, vooraleer ze ook echt verloofd en/of
getrouwd zijn. Het is vader Salvatore die uiteindelijk het pad effent. In de
herinneringen van Frida Vogels, die mede bepaald worden door de memoires die
Salvatore zelf op papier heeft gezet, komt de figuur van haar schoonvader echt
tot leven: hoe hij binnen de familie altijd als een achterlijke boer werd
gezien en behandeld (bij de gezamenlijke familiemaaltijden wordt hij steevast
naar de keuken verbannen), hoe hij in ’63, zes jaar voor zijn dood, een reis
heeft gemaakt naar een aantal grote Italiaanse steden (‘Het grotestadsleven
trekt me aan. Het intellectuele leven. Boeken. Lezingen. Theatervoorstellingen.
Concerten’)…
Uit
de notities van Vogels spreekt een zekere schroom en terughoudendheid:
‘ik weet nog steeds
niet wat ik daarvan moet denken, of anders gezegd, of ik het gedaan heb omdat
ik er behoefte aan voelde of dat ik bezig ben geweest om literatuur te maken’.
Dat is ook het
geval ook waar het de houding van haar man, Ennio, tegenover zijn vader
betreft. Aan het slot staat deze bedenking van Vogels die Salvatore ten voeten
uit tekent:
‘hij
heeft zijn leven lang geprobeerd zichzelf en zijn ideaal trouw te zijn, heeft
daarmee veel vijanden gemaakt, en is ten slotte alleen gebleven. Zijn boek is
het boek van een man die probeert zijn rug recht te houden.’
Dat heeft Frida Vogels, hoe
moeilijk zij het ook heeft gehad echt contact te krijgen met de familie, ook
begrepen.
Frida Vogels: De vader van
Artenio, Van Oorschot, Amsterdam 2020, 100 p. ISBN 9789028220065. Distributie
Elkedag Boeken
deze pagina printen of opslaan