Chris McGeorge wordt door marketingmensen de koning van
het locked room mystery genoemd. Na Tik Tak en Kiekeboe is
Op slot namelijk het derde boek van de Brit dat zich afspeelt in een
gesloten setting, ditmaal een zwaarbewapende gevangenis. Omdat de
gebeurtenissen zich afspelen in een afgesloten ruimte, kan de spanning
ondraaglijk oplopen (de dader bevindt zich immers onder de aanwezige
personages), maar zo’n gesloten setting kan ook voor problemen zorgen wanneer
de schrijver geen geloofwaardige ontknoping kan verzinnen. Dat is helaas het
geval voor Op slot, waarin de auteur in het derde deel de pedalen helemaal
kwijtraakt.
Cara
Lockhart is net begonnen aan een levenslange celstraf voor een moord die ze
beweert niet gepleegd te hebben. Ze wordt opgesloten in New Fern, een
gloednieuwe vrouwengevangenis die de nieuwste technologieën gebruikt. Zo
krijgen alle gevangenen en bewakers een armband waarmee ze enkel de deuren
kunnen openen waarvoor ze toegang hebben. Een gevangene kan dus niet in de cel
van een andere gevangene. De gevangenisdirectie staat dan ook voor een raadsel
wanneer de celgenote van Lockhart, Stephanie Barnard, in het midden van de
nacht wordt doodgeschoten. De bewakingscamera in de cel stopt 12,3 seconden met
filmen en wanneer hij weer aanspringt ligt Barnard dood in haar bed. Helemaal
vreemd is dat Lockhart nog in net dezelfde positie ligt te slapen als voordien.
Verhalen die
zich afspelen in gevangenissen hebben altijd een zekere aantrekkingskracht. Het
is een wereld waar de meeste mensen nooit mee in aanraking komen, maar die wel
nieuwsgierigheid van velen prikkelt. McGeorge speelt daar gretig op in en door
van New Fern een state-of-the-art modern complex te maken, kan hij zijn eigen
wetten en regels instellen. Het eerste deel van Op slot is dan ook
vooral een situatieschets waarin de lezer kennismaakt met de bijzondere
omgeving en zijn bewoners.
We leren dat Cara Lockhart schuldig bevonden is aan de
moord op twee kinderen waar ze op paste. In het tweede deel krijgen we meer te
weten over de omstandigheden waarin deze moord plaatsvond. Zelfs na haar
veroordeling blijft Lockhart immers volhouden dat ze onschuldig is en hoe
langer het verhaal duurt hoe meer je begint te twijfelen aan haar schuld.
McGeorge weet het mysterie in stand te houden en genoeg twijfel te zaaien
waardoor het verhaal intrigeert en spannend blijft.
In het derde deel moet de
schrijver echter met een oplossing komen voor de moord op Stephanie Barnard en
daar verslikt McGeorge zich in zijn eigen kluwen uitgeworpen verhaallijntjes. Op
slot wordt met elke pagina ongeloofwaardiger en chaotischer en de auteur
lijkt zelfs geen moeite meer te doen om de eindjes netjes aan elkaar te knopen.
Het motief van de uiteindelijke dader blijkt dan ook behoorlijk vergezocht en
volstrekt ongeloofwaardig. Jammer want McGeorge heeft een aangename
schrijfstijl.
Chris McGeorge: Op slot, Luiting Sijthoff,
Amsterdam 2020, 317 p. ISBN 9789024590032. Vertaling van Inside Out door Yolande Ligterink. Distributie: VBK
België
deze pagina printen of opslaan