De Nederlandse natuurfotograaf Marsel Van Oosten maakte vijftien jaar lang carrière als art director in de reclamewereld. Fotografie was een uitlaatklep om aan de stress van zijn job te onsnappen en zijn persoonlijke creativiteit de vrije loop te laten. Na een reis naar de Serengeti (Tanzania) werd hij gebeten door de natuurfotografie, waarin hij zich mettertijd fulltime specialiseerde.
In het begin koos hij voor de discipline dierenfotografie, maar gaandeweg schoof hij steeds sterker op richting landschapsfotografie. Het zijn twee zeer verschillende genres met eigen wetmatigheden en geplogenheden. Toch streeft Van Oosten naar een ultieme combinatie van de twee, waarin landschap en dier elkaar versterken.
'Ik kies steeds vaker voor een specifiek gebied vanwege de schoonheid en de fotografische mogelijkheden in dat gebied. Vervolgens ga ik kijken welke dieren er in dat gebied leven. Wanneer die twee vervolgens samen vallen, is dat super. Zo niet, dan heb ik altijd nog mijn mooie omgeving.'
Het eerste beoogde doelwit van een publicatie in National Geographic (een olifant op de rand van de Victoria Falls in Zambia, gedwergd door het landschap (zie cover)), mondde uit in een hele reeks opdrachten voor het tijdschrift en groeiende internationale bekendheid als natuurfotograaf met een eigen signatuur.
Met het fotoboek Mother brengt de fotograaf een eerbetoon aan moeder aarde en de dieren en landschappen die het bevolken. Op die manier wil hij een steentje bijdragen tot het algemene bewustzijn dat de aarde en zijn natuurlijke inwoners beschermd en gekoesterd moeten worden.
Als globetrotter, die regelmatig fototografiereizen organiseert met het reisbureau Squiver dat door zijn echtgenote gerund wordt, bestreek hij met zijn fotografie een groot deel van onze blauwe planeet. Afrika, Amerika, Antarctica, Azië en Europa reflecteren ook de indeling van dit magistrale fotoboek, waarmee hij zijn meesterschap etaleert.
Compositie, belichting, kleur en perspectief dragen bij tot zijn handelsmerk: heldere en overzichtelijke foto's die de aandacht sturen naar de essentie van het beeld. 'Mijn fotografie kenmerkt zich juist door het feit dat ik een afkeer heb van afleidende elementen. Over het algemeen zien mijn beelden er heel schoon, bijna klinisch uit. Eenvoudig, to the point en helder.'
Voor 2018 werd Van Oosten
met 'The golden couple' (zie beneden) bekroond tot overkoepelende winnaar van de prestigieuze
Wildlife Photographer of the Year Award. Een foto waarmee hij tevens in de
categorie 'Animal Portraits' werd bekroond. We zien een koppel goudkleurige
apen die behoren tot een ondersoort van de bedreigde gouden stompneusaap (Zuid-China).
Het
mannetje zit in de voorgrond op een stenen troon met een cape van lange
rugharen. Het vrouwtje zit half zo klein aan zijn voeten, in de setting van hun
weelderige bosbiotoop in het Chinese Qinling-gebergte. Het mannetje heeft een
harem van een aantal wijfjes, maar slaapt doorgaans alleen beschermd door zijn
weelderige pels.
Marsel Van Oosten: Mother : Afrika, Amerika, Antarctica, Azië, Europa, Fontaine, Amsterdam, 2021, 352 p. : ill. ISBN 9789464040289. Distributie Mythras Books
deze pagina printen of opslaan