Een nieuwe
naam speelt zich af
tijdens de kerstperiode. Het is een gewoonte dat de kunstschilder Asle samen met
zijn buurman Åsleik de traditionele maaltijd lutefisk nuttigt. Anders dan
andere jaren heeft hij ook toegezegd om kerstavond te vieren bij de zus van de
buurman. Maar Asle heeft eigenlijk nergens zin in: zowel de maaltijd als het
bezoek zou hij liever overslaan. Door dat bezoek kan hij ook al de mis op
eerste kerstdag niet bijwonen. Asle is doodvermoeid en neerslachtig. Terwijl
schilderen altijd een existentiële en therapeutische noodzaak was geweest,
heeft hij nu zelfs alle plezier in het schilderen verloren. In plaats van te
schilderen, staart hij uit het raam en kijkt naar de zee.
Een nieuwe naam is het afsluitende
deel van Jon Fosses alom bejubelde trilogie
Septologie. Net als in de vorige twee romans verspringt het perspectief
voortdurend van het heden naar het verleden. Ook speelt Fosse opnieuw een
ingenieus spel met dubbelgangers/naamgenoten. Terwijl de oude Asle door het
raam kijkt, mijmert hij over zijn veel te vroeg overleden vrouw Ales, over de
beginperiode van zijn kunstenaarschap, over mensen die te vroeg zijn gestorven.
Hij denkt aan zijn dubbelganger die de strijd tegen alcohol heeft verloren en nog
altijd in het ziekenhuis ligt. In het verleden kruisen opnieuw de wegen van de
twee mannen die op elkaar lijken en die allebei Asle heten. Ook de blonde vrouw
met het halflange haar kruist het pad van de jonge Asle. Ze heeft dezelfde naam
als de zus van de buurman.
Net als in de eerste twee boeken opent de auteur met het
schilderij Andreaskruis: twee strepen die elkaar ergens in het midden
kruisen. Daarmee wijst Fosse meteen van bij de aanvang op de kern van het
kunstenaarschap van Asle: het religieuze. Zoals in de eerste twee romans, zijn
in Een nieuwe naam bespiegelingen terug te vinden over de aard van religie.
Asle lijkt op één lijn te zitten met Meister Eckhard, een auteur die hij
telkens opnieuw leest: het religieuze is fundamenteel een paradox, God is
donker dat ook licht is en de woorden waarmee God beschreven wordt, krijgen pas
betekenis als ze elkaar tegenspreken.
‘[…] in een bepaald opzicht is
God niet iets, hij is een donker lichtend niet iets, een niets, een niet, en
tegelijkertijd is hij ook alles wat er is, hij is wezen, een afwezigheid die
nabijheid is, want God is zowel in als gescheiden van de schepping […]’
En omdat het
religieuze een paradox is, kan het niet met het verstand worden gevat. Met het
denken kan het religieuze niet worden bereikt omdat het geloof een genade is.
Daarom gelooft Asle ook niet in woorden en in wat hij in woorden denkt. Enkel
zijn schilderijen kunnen iets zeggen door een bepaalde eenheid van vorm en
inhoud te bereiken, een eenheid die Asle geest noemt. En omdat het schilderen
geest behelst, kan het schilderen worden vergeleken met bidden en komt kunst in
de buurt van het religieuze. Zowel de kunst als het geloof drukken iets uit dat
niet met woorden is te vatten. En daarom is volgens Asle het kruis het symbool
van de paradox.
Tegelijk heeft het schilderen een therapeutische werking. Asle is een
gekwelde ziel die gedurende zijn leven beelden van gebeurtenissen in zijn
herinnering heeft opgeslagen, en die veelal pijnlijke gebeurtenissen moeten
worden ‘weggeschilderd’. Op die manier doet de herinnering minder pijn. Hoe
groter de vertwijfeling en het leed zijn, hoe meer God nabij is. Een nieuwe
naam is de donkerste van de drie romans: het lijden en de dood zijn nooit
ver weg.
Op
stilistisch vlak zijn de drie romans een geheel. Ook Een nieuwe naam is
geschreven in één enkele zin, wild kronkelend tussen heden en verleden, en
tussen verhalende en bespiegelende delen. Fosse werkt met veelvuldige herhalingen
en vertelt hetzelfde gebeuren dikwijls in iets andere woorden. Het repetitieve krijgt
daardoor een bezwerend en meditatief karakter. In combinatie met het religieuze
lijkt de roman soms een metafysisch project vol ongrijpbare beelden, ideeën en
gevoelens. Een nieuwe naam is een indrukwekkend slot van een trilogie die
nu al een moderne klassieker is.
Jon Fosse: Een nieuwe
naam. Septologie VI-VII, Uitgeverij Oevers, Zaandam 2022, 241 p. Vertaling van Eit
nytt namn – Septologien VI- VII door Marianne Molenaar. ISBN 9789492068798. Distributie
Elkedag Boeken
deze pagina printen of opslaan