De bijendans
is de opvolger van Demets’ bundel De
hazenklager. De overige bundels die daarna verschenen brengen immers ouder
werk (met gedichten bij het werk van Raveel of Spilliaert) of passen binnen de
publieke functie van de dichter (de verzameling plattelandsgedichten). Hoe dan
ook is Paul Demets meer dan ooit aanwezig, en elk van zijn bundels geeft niet
alleen blijk van dezelfde bekommernissen en dezelfde stijl maar ook van het
streven om de ogenschijnlijke chaos van onze tijd (en het menselijke bestaan)
vorm te geven en onder te brengen in de structuur van verzen, reeksen,
afgeronde bundels.
Die spanning tussen de vorm en het vormloze is ook in deze bundel
voortdurend merkbaar. Het model dat de bundel schraagt, is dat van de
bijengemeenschap. De bijenkorf lijkt voor buitenstaanders een onoverzichtelijke
wirwar, maar in feite ligt er een hiërarchische structuur en een feilloze
taakverdeling aan ten grondslag. Die interactie van communicatie, macht en
(collectieve) identiteit vormt een perfecte metafoor om er onze huidige
maatschappij mee te analyseren. Daarnaast zijn de bijen bij uitstek een
bedreigde diersoort door de manier waarop de mens de natuurlijke middelen van
de aarde in versneld tempo uitput. Op die manier wordt de link gelegd met het
antropoceen en kan Demets de dieren als model voor de mensen stellen (in plaats
van andersom). Die spanning tussen mens en dier ligt ook ten grondslag aan een
aantal motto’s (die ontleend zijn aan theoretici zoals Sloterdijk en Lacan).
Die theoretische verdieping is duidelijk een stimulans voor de dichter die zich
her en der ideeën toe-eigent om ze in zijn gedichten een nieuwe ‘thuis’ te
bezorgen.
Die
zoektocht naar veralgemening gebeurt ook op het vlak van de intieme relaties,
die steevast in verband lijken te staan met maatschappelijke verschuivingen.
Vaak gaat het individuele ‘ik’ daardoor over in een collectief ‘wij’. Dat stelt
de dichter ook in stand om hedendaagse bekommernissen en nieuwsfeiten naadloos
in zijn gedichten te verwerken. Het publieke domein is tegenwoordig immers
ingrijpend aanwezig in onze privé-omgeving en andersom. Emoties zijn politieke
daden, en politiek is niet enkel een kwestie van daadkracht en ingrijpen, maar
ook een kwestie van aanvoelen en anders begrijpen.
Dergelijke inzichten mogen dan
wel van cruciaal belang zijn voor het dichterschap zoals Paul Demets zich dat
voorstelt, uiteindelijk gaat het de lezer toch vooral om de gedichten zelf. En
het dient gezegd, de jongste jaren heeft Demets een reeks bundels van hoge
kwaliteit afgeleverd. Ook De bijendans bevat een aantal doordachte
reeksen van samenhangende gedichten die herkenbaar zijn en tevens beeldend
genoeg om te beklijven. Op het eerste niveau gaat het om de beschrijving van
een levenscyclus, maar elke episode behandelt ook de problemen van het samen-leven.
Zo begint de
bundel bijvoorbeeld met ‘Broedkamer’, een reeks gedichten waarin de geboorte
wordt beschreven en de verhouding tot de beide ouders: een relatie van
verbondenheid maar ook een van loslaten en een eigen weg zoeken. De daaropvolgende
afdelingen focussen dan weer veel meer op een collectief ‘wij’, op
uiteenlopende vormen van sociaal gedrag. Het behoren tot een groep wordt
gerelateerd aan gemeenschappelijke overtuigingen en gemeenschappelijke
rituelen, van carnaval tot de aloude processies of bijeenkomsten van politieke
aard. De saamhorigheid verbindt mensen weliswaar maar houdt tegelijk ook de
risico’s is van onpersoonlijk denken, van radicaal gedrag, van uitsluiting en
vooroordelen. Eens te meer verbindt Demets zo overtuigend de ontwikkeling van
een individu en persoonlijke ervaringen met de maatschappelijke problemen die
hem zo intens bezighouden: vooral discriminatie en uitsluiting enerzijds en de
problematische relatie tot de aarde en de dieren anderzijds vormen in deze bundel
belangrijke leidmotieven.
Paul Demets heeft zich de jongste jaren niet alleen
opgeworpen tot een uitermate productief dichter, zijn dichterschap heeft
duidelijk aan vakkennis en aan diepgang gewonnen. De bijendans vormt
daarvan een zoveelste bewijs.
Paul Demets: De
bijendans, De Bezige Bij, Amsterdam 2022, 76 p. ISBN 9789403136417. Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan