Scenariste Teresa Ciabatti (1972), die haar
schrijverschap verfijnde aan Alessandro Baricco’s Scuola Holden, maakte haar
literaire debuut in 2002. Als auteur van korte verhalen en romans verwierf ze langzaamaan
erkenning tot ze in 2017 de tweede plek voor de Premio Strega behaalde. Ook
vorig jaar werd ze genomineerd op voordracht van Sandro Veronesi, die het jaar
daarvoor de prijs wegkaapte met De kolibrie.
Veronesi prees Ciabatti niet alleen voor haar onverbloemde, confronterende
schrijfstijl, maar ook voor het aparte vertelritme waarmee de auteur in Het
leek schoonheid ongecensureerde gedachten of bedenkingen, rauw-realistische
beschrijvingen en voorafspiegelingen afwisselt. Veronesi voelt wellicht een
zekere literaire verwantschap. Ciabatti zoekt immers grenzen op en neemt zo een
loopje met de regels van autofictie, wat ze al aangeeft in de waarschuwing die
voorafgaat aan de roman:
‘Feiten en personen in deze geschiedenis zijn echt.
Verzonnen zijn de leeftijd van mijn dochter, haar woonplaats, wat dies
meer zij.’
Met
het afsluitende ‘wat dies meer zei' ondergraaft Ciabatti in een pennenstreek het
genre en met haar recentste roman brengt ze opnieuw een leugenachtige
autobiografie, waarin een handvol autobiografische elementen bewust in buitenmatige
negatieve zin uitvergroot worden om het leven en ieders identiteit te
doorgronden.
‘Ieder
mens voelt pijn en vreugde die een ander in dezelfde omstandigheden niet voelt.
Zelfs genot zit op verschillende plaatsen, in de krochten van het gevoel, bij
ieder mens verschillend. En misschien is genot wel het grootste menselijke
mysterie.’
In Het
leek schoonheid is de ik-vertelster een succesvolle schrijfster op haar
retour, zonder veel inlevingsvermogen en nymfomane trekjes. Zo slaagt de kille
vrouw er maar niet in om een liefdevolle band met haar voorbeeldige en
intelligente dochter op te bouwen, maar ze is heimelijk trots op de knappe
prestaties van Anita. De schrijfster vindt echter een substituutdochter in
Livia, een leeftijdsgenote die aan een zware val een verstandelijke beperking
en geheugenverlies heeft overgehouden. De zevenenveertigjarige Livia gedraagt
zich als een onbezorgde, ongeremde tiener, wier lichaam nog niets van die jeugdelijke
schoonheid verloren heeft: met haar blauwe ogen en blonde haar – ook in het
Italië van de jaren tachtig een schoonheidsideaal – kan ze iedereen in
vervoering brengen
De ‘volwassen’ Livia, die dol is op pirouettes draaien, lijkt dus de gevangene
van haar ogenschijnlijke onbezorgde tienertijd, maar ze is niet de enige die
zich niet kan losrukken van het verleden. Ook haar zus, Federica, en de
schrijfster blijven zicht meten de onzekere tieners die ze ooit waren. Met hun
wat mollige uiterlijk voelden ze zich buitenbeentjes. De schrijfster had het in
haar tienertijd extra moeilijk omdat ze als ‘provinciaaltje’ niet meteen werd
opgenomen door haar stedelijke en bevoorrechte leeftijdsgenoten. Die
onaangepastheid loopt overigens als een rode draad door Ciabatti’s oeuvre en Het
leek schoonheid krijgt een extra dimensie door de verschillende getuigenissen
over eetstoornissen bij tieners. In haar confronterende, directe vertelling verweeft
Ciabatti ook naadloos het tragische einde van Marilyn Monroe, met haar
fascinatie voor blonde pruiken.
In haar autofictie met ‘gemanipuleerde herinneringen’
portretteert de onaangepaste ik-vertelster zich slinks als een slachtoffer,
zeker nu ze in de overgang is, maar meermaals moet de lezer vaststellen dat ze
het leed of ongeluk van anderen in de hand werkt. Zij is het ‘ellendige wezen’
dat niet alleen wreed tegenover haar dochter is, maar dat ook de waarheid over
Livia’s onfortuinlijke val achterhoudt waardoor anderen, zoals Livia’s moeder
en ex-vriendje Massimo, geen rust kunnen vinden. De schijfster vereenzelvigt
zich eigenlijk met Lavinia, een klasgenootje van de echte auteur die in vele
teksten als de pestkop wordt opgevoerd (en die zich Ciabatti waarschijnlijk
niet meer voor de geest kan halen...). De roman eindigt dan weer met de
opdracht aan de échte Federica (1972-2019) die in haar bevoorrechte leven niet
gespaard bleef van pijn en lijden. Samengevat: tot de
laatste regel blijft Ciabatti’s vertelling genadeloos op je inhakken. In haar
teksten wegen een onverwerkt verleden en een onmogelijke toekomst zwaar op een
verwarrend heden. Beklijvende lectuur!
Teresa
Ciabatti: Het leek schoonheid, Het Spectrum, Amsterdam, 2022, 240 p.
ISBN 9789000379804.
Vertaling van Sembrava bellezza door Anne Tilleman en Wilfred Ploeg.
Distributie Lannoo
deze pagina printen of opslaan