‘Fientje keek om en zag hem staan. Ze riep:
Aart! Waarom geef je geen antwoord? Je hoort toch wel, dat ik je roep?
Ik ben een boom, Fientje, zei Aart. Zie je niet, dat ik een boom ben?
Je bent stout, zei Fientje. Je mag niet van de weg af gaan, dat
weet je toch wel?’
Vervang ‘Fientje’ door ‘Janneke’ en ‘Aart’ door ‘Jip’ en deze tekst zou
qua schrijfstijl zo uit de pols van Annie M.G Schmidt kunnen komen. Toen De
bomen van Albert Alberts in 1953 voor het eerst werd uitgegeven, werd er
niet veel aandacht aan gegeven en het boek is al zeker niet tot de canon gaan
behoren. Wellicht niet gek als je bedenkt dat 1953 jaar is waarin ook De
Kapellekensbaan van Louis Paul Boon verscheen en de jaren vijftig de
hoogtijdagen waren van Reve, Mulisch en Hermans. Hoe anders is de schrijfstijl
van Alberts, vergeleken met deze canonauteurs.
Maar dat gebrek aan aandacht voor De bomen is niet
volledig terecht. Althans dat is wat ze dachten bij Uitgeverij Das Mag, waar ze
dit boek in 2022 nieuw leven hebben ingeblazen. Nu kan een nieuw publiek weer
genieten van een vertelling die bij lange na niet zo simpel is als de
schrijfstijl doet vermoeden.
Een jongen, Aart,
komt met zijn moeder en zusje op het platteland te wonen. Vanaf het moment van
aankomst raakt Aart gefascineerd door het bos. Hij gaat een bijzonder verbond
aan met de bomen. Ze lopen met hem mee, komen om hem heen staan als hij slaapt
en het bos is de plek waar Aart tot rust kan komen in zijn zelf gebouwde
‘Aardenburg’.
In het boek volgen we Aart als kleine
jongen, als vierdejaars hbs’er en als 19-jarige student. Hoewel zijn verbond
met de bomen in het begin van het boek nog gezien kan worden als kinderlijke
fantasie en verwondering – zoals het spelletje in het citaat hierboven waarin
hij een boom is – blijkt later dat Aarts verbond met het bos meer is. Wat dat
precies inhoudt, is lastig te duiden. Recensent Gabriel Smit noemt het in een
signalement uit 1953 in het tijdschrift Roeping
‘een volstrekt elementair aangesproken-zijn door het wezen der natuur. Een vorm
van aardse mystiek?’ Beter kan ik het niet formuleren.
Dat De bomen zeker geen
simpel boek is, komt onder andere door dit mystiek verbond met het bos dat niet
uitgelegd wordt. Het is iets dat je aan moet gaan voelen en dat de andere
personages ook aan gaan voelen, misschien nog wel het sterkst door Aarts
schoonbroer. Die omschrijft Aart als volgt: ‘Het is ook niet, dat hij te weinig
te zeggen heeft. Het is eigenlijk net, alsof hij nog een ander gezelschap bij
zich heeft, waar hij tegen moet praten.’
Alberts legt eigenlijk niks uit in
De bomen. Hij toont slechts en laat veel denkwerk – terecht – over aan
de lezer. In het boek staan veel korte dialogen, maar geen gedachten van
personages. Daardoor weet je van geen enkel personage wat er in hem of haar
omgaat en ontstaat er een vervreemdende afstand. Die afstand is opvallend
genoeg het grootst bij het hoofdpersonage Aart. ‘Ja’ en ‘Goed’ zijn de
favoriete antwoorden van Aart, eventueel afgewisseld met ‘Jawel’ en ‘Ik vind het best’.
Daardoor lijkt Aart iemand die
meegaand is en met alle winden meewaait, maar schijn bedriegt – alweer – in dit
boek. Aart laat uiteindelijk vooral zien hoe je je eigen pad kan volgen en je
eigen keuzes kan maken, misschien zelf hoe je vast kan houden aan je eigen aard.
Als zevenjarige constateert Aart dat de bomen met hem mee lopen. ‘Toen we in
het bos waren, liepen ze mee en nu zijn we het bos uit en nu blijven ze staan.’
Misschien typeert deze uitspraak niet alleen de bomen, maar ook Aart. Hij is
als een boom die een stukje met je meeloopt, maar uiteindelijk in het bos
blijft staan, geworteld en geaard.
Gabriel
Smit eindigt zijn signalement uit 1953 met de volgende woorden: ‘Ik wilde
slechts de aandacht vestigen op een werkje, dat anders wellicht onopgemerkt zou
blijven. De lezer zou zich beslist een unieke kans laten ontgaan.’ Het is goed
dat Uitgeverij Das Mag aandacht heeft voor ondergewaardeerde literatuur, zeker
in een tijd waarin ‘nieuw’ min of meer synoniem is geworden aan ‘beter’. Dat
dat absoluut niet waar is, bewijst dit bijna zeventig jaar oude boek zeker. Het
is goed dat het niet onopgemerkt is gebleven.
Albert Alberts:
De bomen, Das Mag, Amsterdam
2022, 146 p., ISBN 9789493248359. Distributie De Wolken
deze pagina printen of opslaan