In 2016
won Jante Wortel (1996; geen familie van Maartje) de voorronde van de Write
Now!-schrijfwedstrijd in Groningen. Ook de landelijke jury was zeer lovend over
haar verhaal, omdat het bezat wat de verhalen van andere finalisten ontbeerden:
meerdere lagen (Juryrapport
landelijke finale, 2016). Als
deelnemer aan het talentontwikkeltraject van ‘De Nieuwe Oost | Wintertuin’
werkte zij van 2017 tot 2021 aan haar debuutroman. Vele versies verdwenen in de
prullenbak, omdat zij voelde dat het wezenlijke van het verhaal dat zij wilde
vertellen, hierin ontbrak. Op advies van haar redacteur beantwoordde ze in een
‘extreem
persoonlijke tekst’ twee
vragen, waardoor haar duidelijk werd hoe ze het verhaal in haar debuutroman Weerlicht vorm moest geven.
Het verhaal speelt zich af in Noorwegen. Samen met haar
ouders en haar oudere broer Fos, reist de ik-verteller Lea naar haar oom Erik die
in een afgelegen dorp in het noorden van het land woont. Voor Lea’s moeder is
het een ‘sentimental journey’ die haar herinnert aan de tijd dat ze nog gezond
was en samen met Erik op de motor het land doorkruiste. Na aanvankelijk
geaarzeld te hebben verheugt ook Fos zich op de reis. Hij heeft zich voorgenomen
om met zijn vader lange wandelingen in de bergen te maken. Alleen Lea en haar
vader hebben vanwege Lea’s eetstoornis hun twijfels over deze gezinsvakantie.
Als het gezin op weg is naar een camping in de bergen,
raken ze betrokken bij een ongeluk dat
het verdere verloop van de vakantie zal bepalen. Tijdens hevige regenval komen
ze op een bergweg een tankwagen tegen. Daar de chauffeur vanwege het
explosiegevaar niet achteruit kan rijden op de smalle weg, wil vader de caravan
loskoppelen zodat ze terug kunnen rijden. Fos moet hem helpen de caravan te
draaien. Het lukt hen echter niet de caravan in bedwang te houden waardoor Fos
meegesleurd dreigt te worden. Dankzij Lea’s ingrijpen komt alleen de caravan in
het ravijn terecht en blijft Fos ongedeerd. Als de caravan is opgetakeld en het
gezin onderdak gevonden heeft in een trekkershut, besluit vader dat het gezin de
vakantie af zal breken en terug zal gaan naar Nederland, maar Fos wil de reis
afmaken. Zijn reactie maakt duidelijk hoe hij tegen de verhoudingen binnen het
gezin en de door zijn ouders gemaakte keuzes aankijkt. Hij spreekt uit dat Lea
niet zonder professionele hulp kan en dat zijn ouders niet alle problemen zelf
op kunnen lossen. Deze scene bevat het centrale thema van het verhaal: kun je
iemand helpen die zichzelf dwangmatig kapotmaakt?
De dag na de ruzie gaan Lea en haar vader naar het dorp.
Als vader een boodschap doet, vindt Lea zijn dagboek in het dashboardkastje.
Bij thuiskomst blijkt Fos verdwenen te zijn. Er komt een grote zoekactie op
gang, maar Lea is te zwak om mee te zoeken. Terwijl ze op de camping blijft
wachten, leest ze in het dagboek van haar vader over zijn twijfels en zijn angst
om haar gezondheid. Hierdoor beseft ze hoeveel haar familie om haar geeft en hoe
hard ze haar best zal moeten doen om over haar eetstoornis heen te komen. Als
Fos uiteindelijk gevonden wordt, reist het gezin toch door naar Erik. Hier
biedt Fos Lea zijn excuses aan voor wat hij over haar gezegd heeft en zet Lea de
eerste stap in het genezingsproces.
Met de term ‘weerlicht' wordt
door weerkundigen verwezen naar de waarneming van een onweersbui op afstand
waarbij de bliksem zichtbaar is maar de donder niet gehoord wordt. De kans
bestaat dat de bui dichterbij komt en in alle hevigheid los zal barsten. De
titel Weerlicht, die op de
cover vormgegeven is in de vorm van een gestileerde bliksemschicht, is dan ook
goed gekozen voor deze debuutroman waarin de dreiging van naderend onheil vanaf
de eerste zin duidelijk is.
De titel kan echter ook als twee woorden gelezen worden:
‘weer licht.’ Ook in dit geval is er sprake van een onheilsdreiging die zich
uit in de angst van zowel Lea als van haar ouders. De titel in twee woorden
staat symbool voor de worsteling van Lea om controle over haar gewicht te
houden. Zij houdt een strak eetschema aan en probeert door middel van
oefeningen niet te veel aan te komen. Haar ouders daarentegen zijn bang dat zij
weer af zal vallen, waardoor de vooruitgang die zij tijdens de therapiesessies
heeft geboekt, teniet gedaan zou worden.
Jante Wortel bouwt de spanning zorgvuldig op. Door de
beschrijving van de gebeurtenissen in het heden af te wisselen met flashbacks naar
handelingen in het verleden, leest . Daar het verhaal vanuit Lea’s perspectief
verteld wordt, komt de lezer niet alleen meer te weten over haar beleving van
de gebeurtenissen, maar ook over haar interpretatie van de handelingen die deze
gebeurtenissen verklaren. Hoewel Lea’s twijfels en gedachten worden
weergegeven, bieden de dialogen en de fragmenten uit het dagboek van haar vader
ook inzicht in de opvattingen van de overige familieleden. Uit deze dialogen
blijkt dat hun leven eveneens beheerst wordt door de dwangstoornis.
Dat de focalisatie
voornamelijk bij Lea ligt, wordt ook weerspiegeld in het taalgebruik. Jante
Wortels stijl is helder, met weinig beeldspraak en zonder lastige
zinsconstructies, waardoor het boek voor jongeren vanaf 15 jaar zeker
aantrekkelijk zal zijn. De woordkeuze wat betreft de dialogen sluit eveneens aan
bij het taalgebruik van deze doelgroep.
Weerlicht kan
ertoe bijdragen dat jongeren in de
puberteit meer begrip krijgen voor de worsteling van leeftijdgenoten met een
eetstoornis. Weerlicht is dan ook een indrukwekkend debuut dat een
grote lezersgroep verdient.
Jante Wortel: Weerlicht,
Das Mag Uitgevers, Amsterdam 2022, 253 p. ISBN 9789493168848. Distributie De
Wolken
deze pagina printen of opslaan