Scheiden is het aangrijpende maar ook humoristische
relaas van Sophie Blind, een vrouw die als dochter, echtgenote, moeder,
minnares en schrijfster met zichzelf in conflict ligt. De Hongaars-Amerikaanse
Susan Taubes (1928-1969) schreef Scheiden in 1969. Het is haar eerste en
enige gepubliceerde roman. Een te lang verborgen gebleven parel, zo klonk het in
2020 in de Angelsaksische wereld bij de heruitgave van Divorcing. Deze sterk
autobiografische roman is dan ook in een bijzondere toonaard geschreven.
Hij speelt zich
voornamelijk af in Boedapest, New York en Parijs. Sophies vader, Rudolf
Landsmann, was een van de kinderen van de vroegere opperrabbijn van Boedapest.
Hij keerde zich af van God en maakte naam als psychoanalyticus – met zijn
vakgebied wordt overigens vaak de draak gestoken in de roman. Sophies moeder
was een brouwersdochter. Haar schoonfamilie liep niet bepaald hoog met haar op.
Dit werd er niet beter op, toen bleek dat ze het niet nauw nam met de
echtelijke trouw. In 1938, nadat Hitler in Oostenrijk binnenviel, emigreerde vader
Landsmann met zijn tienjarige dochter naar Amerika. Hij en Sophies moeder waren
toen al uit elkaar.
Susan Taubes houdt het bij rechtlijnige beschrijvingen,
wanneer ze Sophies kindertijd schetst en terugblikt op het door joodse
tradities beheerste verleden van haar ouders in Hongarije. Om Sophies zoektocht
naar haar echte zelf weer te geven, laat de schrijfster echter de teugels
vieren. Die zoektocht begint al vanaf de eerste bladzijden en meteen valt daarbij
het opmerkelijke perspectief op: Sophie beleeft haar verhaal vanuit het
hiernamaals. Daar is ze als prille veertiger aanbeland, toen ze aan het einde
van de jaren zestig in Parijs een straat overstak en door een auto aangereden
werd.
Na het
ongeluk is ze onderweg om de wereld te verlaten. Ze schippert tussen droom,
realiteit en flarden van haar verleden. Dit doet haar van de ene trip in de
andere verzeilen. Daarbij komen haar zelfvervreemding en haar teleurstelling
over haar huwelijk met Ezra Blind naar boven.
Ezra, een jonge rabbijn en
filosoof uit Wenen, verscheen als gastdocent in haar leven, toen ze wijsbegeerte
studeerde. Hij vroeg haar binnen de kortste keren ten huwelijk. Zij stemde toe zonder
er al te veel over na te denken. Algauw merkte ze evenwel dat haar echtgenoot,
die in de filosofie iedereen de baas was, op alle fronten graag de lakens uitdeelde,
tot in bed toe. Althans, zo klinkt het in Sophies versie van de feiten.
Na zeven jaar hield
ze hun huwelijk voor bekeken en ruilde ze New York in voor Parijs. Ook daar viel
het haar niet mee om zich te verzoenen met de toekomst. Alles wat ze in Parijs deed
om de tijd te verdrijven, scheen haar monsterlijk, frivool en zinloos toe. Ze had
een rist minnaars, maar geen van hen lag haar echt na aan het hart. Ivan stond
boven de rest, want hij was in staat om haar onverdeeld zichzelf te laten
voelen. Maar hij was dan weer in New York achtergebleven en lijkt eerder een
droomgeliefde, met wie ze vooral een bizarre briefwisseling voerde.
De dood – of die nu werkelijk
of symbolisch is – is voortdurend aanwezig in Scheiden, maar slechts
zelden als iets intriest. Zo volgt Sophie vanuit haar doodskist opmerkzaam de
receptie in de aanloop naar haar eigen begrafenis. Ze neemt in haar kist ook
deel aan haar imaginaire echtscheidingszaak. Die vindt plaats voor een joods
tribunaal en heeft de vorm van een hilarisch toneelstuk. Sophie was bovendien
zelf een boek aan het schrijven vanuit het standpunt van een overleden vrouw. De
dood is in Scheiden dus bijna een spel. Die schijnbare argeloosheid die
eromheen hangt, krijgt wel een bittere bijsmaak, als je weet dat Susan Taubes
amper een week na de publicatie van Scheiden zelfmoord pleegde.
Sophie is officieel overigens
nooit van Ezra gescheiden. Wanneer ze hem de documenten voorlegde, gunde hij die
nauwelijks een blik waardig: ’Juridisch gebrabbel, wat is dit voor taal? Een
stukje papier. Zum Arschwischen.’ Uit de echt scheiden is dan ook maar
één aspect van de roman. Scheiden draait eveneens om andere verstoorde
verbindingen. Zo vinden Sophie en haar moeder nooit een manier om nader tot
elkaar te komen. Sophies migratieachtergrond maakt het haar dan weer moeilijk
om ergens werkelijk te aarden. Haar geboorteland Hongarije is louter een
reisbestemming. En in Amerika is ze naar haar gevoel nooit echt aangekomen,
omdat ze er geen wortels heeft. Ze leerde er weliswaar Engels, liep er school,
trouwde en kreeg er een dochter en twee zonen, maar toch, zo concludeert ze, is
Amerika slechts een land dat ‘een hard wegdek bood om je tegen af te zetten en
je eigen waarheid te scheppen.’
Voor de helft is Scheiden een conventioneel verhaal
over Sophie Blinds achtergrond. Veel zinderender is de andere helft over de zoekende
vrouw die ze geworden is en die het leven naar haar hand probeert te zetten.
Daarvoor laat Susan Taubes de chronologie los, last ze absurde intermezzo’s in
en schrijft ze in een directe stijl, die Sophie Blind erg dicht op de huid zit.
Dit contrast in verteltrant maakt van Scheiden een bonte en heterogene
roman. De keerzijde is dat je soms het gevoel hebt in meer dan één boek te
zitten.
Susan Taubes: Scheiden, Oevers, Zaandam 2022. 331 p. ISBN: 9789493290020.
Distributie De Wolken
deze pagina printen of opslaan