Met haar eerste succesroman Leugenaar
had Ayelet Gundar-Goshen al bewezen dat ze niet alleen interessante, meerdimensionele
personages kon evoceren, maar dat ze ook boeiend vertellen kon. Ook in Waar de wolf loert zijn de figuren,
vooral de ik-vertelster Lilach, erg complex. Het gaat om een Israëlisch gezin
in Silicon Valley, ten zuiden van San Francisco, het hart van de digitale
wereld. De man, Michaël, bekleedt er een hoge positie in een firma die, zo
blijkt, uiterst geheime opdrachten voor het Amerikaanse ministerie van defensie
uitvoert. En Lilach is, een beetje tegen haar zin, door die verhuizing naar
Californië een huismoeder geworden die haar uiterste best doet om haar
tienerzoon Adam te beschutten.
Adam vertelt zijn ouders niet dat hij al jaren gepest wordt
door klasgenoten, waaronder een zekere Jamal, een Afro-Amerikaan, tot die Jamal
op een dag dood aangetroffen wordt na een schoolfeestje. We vernemen dat Jamal,
die geradicaliseerd werd door de extreme Nation of Islam, misschien wel
banden had met een andere Afro-Amerikaan die in een lokale synagoge een meisje
doodgestoken had, toen ze haar moeder wilde beschermen.
Het is dus niet verwonderlijk
dat de verdenking voor de dood van Jamal valt op een Jood, bovendien een
Israëli (en dus ‘zionist’) die zowel de gelegenheid als het motief kon gehad
hebben om wraak te nemen op Jamal. Des te meer omdat Adam na die aanslag in de
synagoge lid geworden was van een soort Joodse gevechtsclub met als
ondubbelzinnig motto ‘dood eerst vóór ze jou doden’. De ijzeren militaire
discipline in die club wordt gehandhaafd door een zekere Oeri, een Israëli van
wie de jongens met ongenuanceerde bewondering denken dat hij lid geweest is (of
nog steeds is) van de Israëlische Mossad.
Oeri wint het volledige
vertrouwen van Adam en zijn ouders, totdat hij zelf op aanbeveling van Michaël
een belangrijke functie in diens bedrijf krijgt. Vanaf dit punt verandert deze
roman over Israëlisch expats in Californië zonder meer in een politieke
thriller in de stijl van John Le Carré: niets is wat het lijkt, bijna niemand
is wie hij lijkt.
Wat begon als het verhaal van liberale Israëlische expats in Amerika, een
beetje gewrongen tussen hun ogenschijnlijk veilig en comfortabel leventje in
Amerika en hun loyaliteit tegenover hun vaderland, waar ‘de wolf van het islamitisch
geweld altijd loert’, wordt een spannende roman over de spanning tussen
Israëli’s (en bij uitbreiding Joden) zowat overal ter wereld.
Het is, net als in Leugenaar de
verdienste van de auteur dat ze ook dit algemeen verspreide beeld van de verstoorde
relatie tussen Joden en islamieten voldoende nuanceert om niet in clichés te
vervallen. Want het gaat met name ook over de moeizame, fragiel geworden band tussen
de overbezorgde, lichtjes instabiele Lilach en haar uiterlijk beheerste,
rationele, bijna militair reagerende echtgenoot die ‘de crisis’ op een volkomen
verschillende manier aanpakken, en daardoor uiteraard nog meer van elkaar
vervreemden.
Dat ze, in Israël evenmin als in Californië, niet in
een sociaal en politiek vacuüm leven, merk je aan dit citaat:
‘Ik haatte Haïfa in die winter
vol aanslagen. Elk moment kon de bekende en verlichte straat veranderen in een
brandende jungle. Sinds we naar Amerika verhuisd waren voelde ik me niet meer
zo. Zeventien jaar in Amerika en nog nooit had ik willen weten waar de
nooduitgangen zaten in het winkelcentrum, of me afgevraagd wie van de buspassagiers
zich zou opblazen. Nu bekeek ik de gezichten van de gasten in het restaurant.
De jongen met de honkbalpet was al weg, maar toch werd ik niet rustiger. Ik
keek om me heen, alert op elke beweging. Waar loert de wolf?’
Een ander citaat is minder
eenduidig: beschrijft de auteur haar romanpersonage of geeft ze hier ongewild zichzelf
bloot? Wanneer ze voor waarschijnlijk de eerste keer in het huis van een arme
zwarte familie, de moeder van Jamal, binnentreedt, denkt ze:
‘De kleine woonkamer was
schoon.’
Ik
zou het bij god niet weten, maar het geeft je hoe dan ook koude rillingen. Om
maar te zeggen dat deze roman je niet onverschillig laat.
Ayelet Gundar-Goshen: Waar de
wolf loert, Cossee, Amsterdam 2022, 318 p. ISBN 9789464520224. Distributie
Pelckmans Uitgevers
deze pagina printen of opslaan