Wie schrijft, probeert grenzen te verleggen. Schrijvers
stoppen daar nooit mee. Zo debuteert Koos Meinderts (Den Haag, 1953) nu als
dichter voor volwassenen met Voor altijd vandaag. Meinderts is bekend door
zijn teksten voor jongeren. Hij schreef onder meer tientallen kinder- en
jeugdboeken en scripts en liedteksten voor kindermusicals. Ook werkte hij
succesvol samen met Harrie Jekkers, de frontman van Klein Orkest.
Je moet even goed
opletten als je dit debuut in handen neemt. Op het eerste gezicht denk je dat
het om een prentenboek gaat. Meinderts maakte er immers vele, samen met zijn
echtgenote Annette Fienieg. Maar dit is anders. Voor altijd vandaag is
een afgewogen combinatie van gedichten met sjabloondrukken. Beeldend kunstenaar
en kinderboekenillustrator Fienieg paste een bijzondere grafische techniek toe.
Met behulp van uitgeknipte figuren (sjablonen), een vlakke ondergrond en inkt
componeerde zij aangenaam vervreemdende, verdroomde, werelden. Een treffende
combinatie met de ingetogen poëzie van Meinderts. Het gaat in deze bundel niet
om een kinderwereld, maar duidelijk wel om het landschap van de volwassen ziel.
‘Sober’ en ‘onnadrukkelijk’
zijn de kernbegrippen die bij de tekst en de beelden passen. Er wordt een
serieuze zeggingskracht bereikt zonder overdreven zwaar geschut. Neem het
titelgedicht. Meinderts heeft goed naar J.C. Bloem gekeken.
Uit Bloems ‘November’:
‘Altijd November,
altijd regen,
Altijd dit leege hart, altijd.’
De enigszins beklemmende november-weemoed
van Bloem wordt bij Meinderts en Fienieg in woord en beeld een ‘ont-klemmende’
en verruimende gemoedsbeweging.
‘Hier zit ze, mijn
moeder op een terrasje aan zee
ze warmt haar handen aan een kop
hete thee.
Het was in november de zon stond al laag
nog
één keer de zee zien in Kijkduin bij Den Haag.’
[…]
Het Ave Maria
zong mijn zus bij haar kist
de aarde rook herfstig naar regen en
mist.
’t Is diep in november de aarde opent haar schoot
wiegt nu mijn moeder voor de duur van haar dood.
Voor altijd
november voor altijd vandaag
voor altijd mijn moeder in Kijkduin
bij Den Haag.’
Hoewel de bundel in het teken van vergankelijkheid staat, is er ook sprake van
een gevoel of besef van tijdloosheid. Die twee begrippen bijten elkaar niet.
Meinderts maakt het ongedwongen duidelijk.
‘Ook zonder’
‘De tuin ging in de
tijd verloren
van de tuinman ontbreekt elk spoor
maar
ook zonder tuin en tuinman
gaat het voorjaar dit jaar door.’
Het rijm in de
gedichten en de verwijzingen naar klassiekers van de Nederlandse poëzie doen nergens
geforceerd aan. Meinderts en Fienieg zijn erin geslaagd om volwassen zaken op
een bijna kinderlijk geruststellende manier vorm te geven. Ze knipten beiden
behoedzaam stukjes uit de werkelijkheid en zetten die vervolgens tegen een
achtergrond van eeuwigheid en tijdloosheid. Zo ontstaat poëzie.
‘Dit zijn de bomen’
‘Dit zijn de
bomen
dit is het bos
kruimels of kiezels
ik laat je los.
Durf te verdwalen
neem alle tijd
en als je iets
vindt
raak het weer kwijt.’
Koos Meinderts & Annette
Fienieg: Voor altijd vandaag, Hoogland & Van Klaveren, Hoorn 2022, 67 p. :
ill. ISBN 9789089673794. Distributie Pelckmans Uitgevers
deze pagina printen of opslaan