12+ - Bas
Haring promoveerde in de informatica en kreeg voor zijn debuut Kaas en de
Evolutietheorie de Gouden Uil voor jeugdliteratuur en de
Eureka!-prijs voor populair-wetenschappelijke literatuur. In 2016 ontving
Haring de Duidelijketaalprijs. Ook in zijn laatste boek Kunstmatige
intelligentie is niet eng probeert de auteur op een toegankelijke,
heldere manier wetenschap zo uit te leggen dat die begrijpelijk wordt voor alle
lezers.
Haring
vindt dat men een onbevangen kijk moet hebben op veranderingen. Dit geldt ook
voor kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie lijkt voor sommigen
misschien eng, vermoedelijk omdat in vele sciencefiction verhalen machines de
controle overnemen van de mens, maar Haring spoort lezers aan om zich erin te
verdiepen. Pas wanneer je het begrijpt, kan je een oordeel vormen en wordt het
minder eng.
In
het boek wordt de uitleg rond kunstmatige intelligentie stapsgewijs opgebouwd
vanaf het basisniveau: de computer. Pas wanneer je weet wat een computer is en
hoe een computer werkt, kan je namelijk begrijpen waarom dit apparaat bepaalde
dingen kan die ons verbazen. Wat is hardware, wat zijn computerchips en op
welke manier voert een computer berekeningen uit met nullen en enen? Dit zijn
vragen die aan bod komen in het eerste, belangrijke hoofdstuk. Vervolgens
krijgen we een verscheidenheid aan onderwerpen te lezen die de diverse aspecten
van artificiële intelligentie verder uitwerken: van de bouwstenen van een
programmeertaal en de creativiteit van een computer, tot manieren om apparaten ‘slim’
te maken.
Haring maakt hierbij vaak
gebruik van vergelijkingen om bepaalde concepten duidelijk te maken. Om de
werking van een computer uit te leggen, wordt een computer vergeleken met een
wasmachine. Beide hebben namelijk een invoer en uitvoer. Wanneer het gaat over
online advertenties, legt Haring uit dat een verkoper in een kledingwinkel een
T-shirt kan proberen te verkopen die past bij een broek die jij hebt
uitgekozen. Een computer laat advertenties zien op basis van je eerdere
aankopen en werkt dus op dezelfde manier. Het verschil is dat een kledingwinkel
slechts één winkel is, terwijl online advertenties uit alle kledingwinkels van
de wereld komen. Dit soort visuele vergelijkingen maken de vaak complexe
informatie begrijpelijker.
De informatieve teksten worden af en toe onderbroken door
kleurrijke figuren, die vaak een combinatie lijken van mensen en machines. Ze
beelden telkens iets uit dat in de tekst wordt uitgelegd en ze maken moeilijke begrippen
wat lichter.
Bas
Haring, Maus Bullhorst: Kunstmatige intelligentie is niet eng, Querido,
Amsterdam 2022, 168 p. : ill. ISBN 9789045127828. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan