In Aquarium van
de Amerikaanse auteur David Vann maken we kennis met de twaalfjarige Caitlin,
dochter van een alleenstaande havenarbeidster. Om rond te komen klopt moeder
Sheri lange dagen, wat maakt dat Caitlin na schooltijd steevast naar het Aquarium van Seattle trekt tot haar
moeder haar komt ophalen. Caitlin is gefascineerd door het verborgen bestaan
van exotische vissen, die ze betrekt in haar reflecties over haar leven. Zo
worden aquaria en vispopulaties tot een metafoor om greep te krijgen op het bestaan.
Op een dag ontmoet ze in het Aquarium een oude man die haar fascinatie met vissen deelt en er
groeit een vriendschapsband tussen beiden. Wanneer Caitlins moeder over de oude
man hoort en vermoedt dat het om een pedofiel gaat, stuurt ze er de politie op
af. Na een traumatische confrontatie blijkt de oude man Sheri’s vader en dus
Caitlins grootvader te zijn. Sheri haat haar vader hartsgrondig omdat hij haar
als kind in de steek gelaten heeft, zodat ze helemaal alleen voor haar
doodzieke moeder moest zorgen. Om te overleven moest ze als zestienjarige als
stripper aan de slag, zodat ze niet enkel van haar jeugd, maar ook van haar
waardigheid werd beroofd.
Het feit dat Caitlin de onvoorwaardelijke liefde voor haar moeder
nu ook projecteert op haar grootvader, drijft Sheri tot gewelddadige waanzin.
Ze sluit zich dagenlang op met haar dochter en laat Caitlin aan den lijve
ondervinden wat het betekent om als kind voor een zieke volwassene te moeten zorgen.
Om de toekomst van Caitlin veilig te stellen, aanvaardt Sheri uiteindelijk een
zakelijke overeenkomst waarbij ze het huis en geld van haar grootvader erft en
bij hem intrekt.
De relatie tussen Sheri en haar vader blijft stroef en zijn
bekentenissen over zijn oorlogstrauma’s die mee aan de basis liggen van zijn
vertrek, duwt ze van zich af. Maar wanneer Sheri Caitlin kussend aantreft met
haar schoolvriendinnetje in de badkuip, barst de bom. Het vernederende
jeugdbeeld van zichzelf als voor lesbo uitgescholden stripper, botst hevig met
de ontluikende lesbische liefde van haar dochter. Op dat moment van
zelfvernietiging komt Sheri’s vader tussenbeide om de toekomst van zijn dochter
en kleindochter veilig te stellen. Dat dit voor Caitlin in elk geval lukt,
blijkt uit de enkele keer dat het verhaal vanuit het standpunt van de volwassen
Caitlin verteld wordt.
In zekere zin is het Caitlins liefde voor haar moeder,
grootvader en vriendinnetje die het kader creëert voor catharsis en vergeving,
voor de potentiële transformatie van door het leven getraumatiseerde
personages. Deze spirituele heling krijgt vorm in een landschap van aquaria en
vissen, dat toelaat om de menselijke aard indirect te benaderen en een beeld
van een ideale leefwereld te vormen. Deze gecontroleerde waterbiotopen wijken
sterk af van de ruige natuurlandschappen uit Vanns vroegere werk, waarin zijn
personages met rauw geweld geconfronteerd worden. De, weliswaar gewelddadige,
catharsis in Aquarium is
veel minder rauw, mede door de meer doorgedreven stilering, die aansluit bij de
artificiële achtergrond van aquaria.
Opvallend aan David Vanns laatste roman is dat hij
thematisch terug lijkt te grijpen naar het verhaal ‘Ichtiologie’ dat als een
onderdeel werd opgenomen in zijn als roman gepresenteerde
debuutbundel Legende van een zelfmoord. Voor de jonge verteller Roy was
het Aquarium een spiegel van het
menselijke leven, maar voor Caitlin houdt het vooral orde en stabiliteit in.
Een vorm van ideale wereld waar de roofdieren uit de oceanen, noch die uit de
samenleving impact op hebben. Deze parel van een roman beklijft zowel
inhoudelijk als stilistisch. Aquarium
voegt een innerlijk, meer gecontroleerd biotoop toe aan de rauwe landschappen uit
Vanns oeuvre.
Amsterdam : De
Bezige Bij, 2015, 252 p. Oorspr. titel: Aquarium. ISBN 9789023491651
deze pagina printen of opslaan