Daan Heerma van Voss,
interviewer, romancier en essayist wordt geprezen door onder meer Humo en NRC Handelsblad als aanstormend talent in de Lage Landen. Met Een
verlate reis brengt Heerma van Voss een beklijvend essayistisch reisverhaal
over zijn ervaringen voor, tijdens en na zijn ‘tribuutreis’ naar Auschwitz.
Zijn ongeëvenaard gebleven bewondering voor de pas overleden Daan de Jong,
vriend des huizes, drijft hem ertoe een interview te plannen in een desolaat
Auschwitz, een reis die de naamgenoten samen wilden maken.
Frieda
‘dochter van’ Mulisch neemt het interview met de innemende Daan Heerma van Voss
af. Daags voor Daan en Frieda vertrekken, bereikt hen het nieuws dat Auschwitz
ontoegankelijk is voor bezoekers. Het is exact zeventig jaar geleden dat het
kamp werd bevrijd; een plechtigheid met belangrijke koppen gaat voor. Toch
vatten ze de reis aan, hopende door de mazen van het net te glippen en alsnog
hun oorspronkelijk plan te doen slagen. Groot is hun verbazing wanneer blijkt
dat Auschwitz bereikbaar is. De sneeuw die op de prikkeldraad dwarrelt,
overdekt ook de geest van Daan met een bedwelmende sluier, een kille nevel. Hij
is niet helemaal aanwezig; steeds dwalen zijn gedachten af naar het verleden of
naar de door niemand anders opgemerkte zwarte ironie:
‘De taxi is moreel gezien een
problematisch vervoermiddel, als Auschwitz de bestemming is. Het is een
Mercedes, het merk dat destijds Duitse gevechtsvliegtuigen, tanks, onderzeeërs
en geweren heeft geleverd. Maar mijn gefilosofeer is aan niemand besteed.’ (41)
Die
tegenstrijdigheden worden nog scherper wanneer in dezelfde taxi ABBA’s
‘Having the time of your life’ door de boxen schalt. En zo gaat het maar
door: de onmogelijkheid om zich gepast te gedragen in een wereld post-holocaust
is een sterk thema in Een verlate reis. Maar ook het gruwelijke verlies
van familie en naasten die helemaal of gedeeltelijk zijn achtergebleven in
Auschwitz en in de geesten van de volgende generaties blijven rondspoken.
De sterkte van Een verlate reis is de onophoudelijke stroom
aan korte gedachten, kleine verwijzingen die de lezer zelfstandig laten verder denken.
Het is met iets meer dan vijftig bladzijden geen ellenlang werk geworden met
een schreeuwerige kaft, nee: het is de stilte, de leegte die het gevoel dat
Auschwitz je geeft, het best benadert:
‘Er zijn geen woorden voor.
Dat is de geijkte verzuchting. Harry Mulisch noemt Auschwitz ‘de eenzaamste plek
op aarde, alleen door zwijgen te beschrijven’. Ik zou willen zeggen: de plek is
alleen door zwijgen te ervaren. Niets zeggen, rondlopen, dwalen in het
geluidsvacuüm waarin 1,1 miljoen stemmen zijn opgelost.’ (47)
Amsterdam : De Bezige Bij, 2015, 62 p. ISBN 9789023496328
deze pagina printen of opslaan