Als de hedendaagse
Spaans-Amerikaanse literatuur al een grootste gemene deler heeft, dan is het
waarschijnlijk de blijvende obsessie met geweld. Dat geldt in het bijzonder
voor de Colombiaanse letteren, waar de problematiek al decennialang ‒ sinds de
drugsterreur hoogtij vierde in de jaren tachtig en negentig ‒ centraal staat.
In eerste instantie staarden veel
romanciers zich blind op de huiveringwekkende actualiteit, verbijsterd als ze
waren door de dagelijkse gijzelingen, afrekeningen en aanslagen. Een van de
schoolvoorbeelden van zo’n roman die het geweld zeer expliciet weergeeft, is Rosario Tijeras (1999, in 2005 bij
Meulenhoff verschenen als Rosario)
van Jorge Franco. Het verhaal over de sensuele huurmoordenares Rosario oogstte
zo’n succes dat het een tweede leven kreeg als film en zelfs een derde als
telenovela.
Te midden van de
ware wildgroei aan bloederige romans was het Gabriel García Márquez die
aantoonde dat het ook anders kon. Zijn zenuwslopende Ontvoeringsbericht (1996) focuste minder op de meedogenloze
moordenaars dan op de emoties van de slachtoffers en plaatste het geweld in een
ruimere maatschappelijke context. Na de eeuwwende trokken schrijvers als Héctor
Abad en Juan Gabriel Vásquez diezelfde lijn door. Terwijl Colombia langzaam
maar zeker uit het diepe dal begon te kruipen, peilden Abad en Vásquez in hun
alom bejubelde boeken Het vergeten dat
ons wacht (2005, vertaling in 2010 bij De Geus) en Het geluid van vallende dingen (2011, vertaling Signatuur, 2012)
naar de morele en emotionele impact van twintig jaar terreur. En zo is er in de
recente Colombiaanse literatuur naast het rauwe realisme alsmaar meer plaats
voor intro- en retrospectie. Zelfs Jorge Franco, die in Rosario nog zo gefascineerd was door de gevolgen, lijkt in De buitenwereld net als Abad en Vásquez
op zoek te gaan naar de oorzaken van het geweld.
De
buitenwereld speelt zich af in de
jaren zeventig in Medellín, de stad die in de daaropvolgende decennia de
gevaarlijkste ter wereld zou worden. De boeven uit Franco’s roman verdienen hun
brood met inbraken en afpersing. Het verhaal begint met de ontvoering van Don
Diego, een rijkaard die in een sprookjesachtig kasteel aan de rand van de stad
woont. Al snel blijkt dat bendeleider El Mono niet zozeer uit is op Don Diego’s
geld, maar wel op zijn dochter Isolde. Van kindsbeen af is El Mono geobsedeerd
door het mysterieuze blonde prinsesje dat ver van de boze buitenwereld
opgroeit.
Waarom gijzelde El
Mono niet meteen Isolde? Zal hun onmogelijke liefde ooit gedijen? En zal Don
Diego er levend van afkomen? Met deze vragen probeert Franco de lezer in
spanning te houden. Ondertussen komen we ook meer te weten over hoe Don Diego
Isolde’s moeder, de Duitse Dita, leerde kennen, en volgen we de stuntelige
streken van El Mono’s handlangers. De constante flashbacks en –forwards, de
wisselende focus en de overvloedige dialogen moeten bijdragen tot de
spanningsopbouw, maar op papier, of toch tenminste op Franco’s papier, missen
deze filmische technieken grotendeels hun effect, misschien wel omdat ze niet
gekoppeld worden aan de sterke personages en ethische complexiteit die je mag
verwachten van een goede roman. In dit geval wordt de film (of de telenovela) ongetwijfeld
beter dan de roman.
De buitenwereld
kan qua spanning niet tippen aan García Márquez’ Ontvoeringsbericht en mist de psychologische diepgang van Abads Het vergeten dat ons wacht en Vásquez’ Het geluid van vallende dingen. Alleen
al de krampachtige en slordige manier waarop uitgeverij Meulenhoff Franco’s
roman presenteert, is symptomatisch. De kaft en flap staan niet alleen bol van
de lofprijzingen van collega-schrijvers, maar ook van de typ- en stijlfouten ‒
het personage Isolde heet in de korte inhoud bijvoorbeeld Isolda. Alles lijkt
erop te wijzen dat het ooit zo toonaangevende Meulenhoff haar grip op de
hedendaagse Spaans-Amerikaanse literatuur stilaan aan het verliezen is. Wie wil
weten wat er beweegt in de Spaanstalige letteren, kan tegenwoordig beter eerst
even kijken bij jonge uitgeverijen als Meridiaan en Karaat of bij blijvers als
Wereldbibliotheek en Signatuur.
Amsterdam
: Meulenhoff, 2015, 283 p. Oorspr. titel: El mundo de afuera. ISBN
9789029090612
Over literatuur en geweld in de
Colombiaanse literatuur, lees: Een luis in de politieke pels. Literatuur en
geweld in Colombia
Recensies Colombiaanse literatuur
deze pagina printen of opslaan