Susan
Svendsen lijkt het perfecte leven en het perfecte gezin te hebben. Ze is een
succesvol wetenschapster, haar man is een beroemde muzikant en samen met hun
twee kinderen staan ze op de cover van Time als het toonbeeld van Deense
perfectie. Maar de realiteit is anders. Hun gezinsleven wordt beheerst door
duistere onderstromen en psychologische eigenaardigheden, en alle vier zijn ze
er goed in om zichzelf in nesten te werken. Op vakantie in India worden de vier
gezinsleden om uiteenlopende redenen in de boeien geslagen. De Deense geheime
politie zorgt ervoor dat ze undercover terug naar Denemarken kunnen, maar voor
die gunst zal het viertal een hoge prijs moeten betalen. Susan moet het verslag
van de laatste vergadering van de zogenaamde Toekomstcommissie in handen zien
te krijgen: een commissie die decennia eerder werd samengesteld uit een aantal
uitzonderlijke mensen die samen het talent hadden maatschappelijke en
economische tendensen te voorspellen. De machthebbers die de Toekomstcommissie
oprichtten, verloren er echter langzaam maar zeker de controle over – en
voelden zich dus steeds meer bedreigd. Bij de zoektocht moet Susan haar unieke
talent inzetten: ze heeft namelijk de unieke gave dat mensen, wanneer ze in
haar buurt zijn, hun diepste geheimen prijsgeven en tegen wil en dank
openhartig worden. Dat is niet altijd een cadeau maar vaak ook een last. Maar
het grootste gevaar is nog wel dat de voormalige leden van de Toekomstcommissie
één voor één het loodje leggen en dat ook Susan en haar familie voor hun leven
moeten vrezen. Wie heeft het op hen gemunt, en welk geheim is zoveel
mensenlevens waard?
Peter Høeg kennen we vooral van de bestseller Smilla’s gevoel voor sneeuw, waarmee hij in 1994 internationaal
doorbrak. Geen van de boeken die hij sindsdien schreef, wist eenzelfde
populariteit te verwerven. Ook Het effect
van Susan blijft hangen in de middenmoot. Zeker, Høeg beschikt over een
originele premisse, hanteert een intrigerende koel-wetenschappelijke
schrijfstijl, raakt belangrijke en relevante kwesties aan en formuleert die in
zinnen die bijblijven. Zo laat hij een van de leden van de Toekomstcommissie
zeggen: ‘Europa is een comfortzone. Wij leven in een bioscoop waar op alle vier
de muren familiefilms worden geprojecteerd. De ondergang is niet iets van de
toekomst. Die heeft al ingezet.’ Een interessante observatie die brandend
actueel is. Jammer genoeg verliest de auteur naarmate het verhaal vordert meer
en meer zijn plot en de algemene geloofwaardigheid uit het oog.
Het complot waarin Susan verstrikt is geraakt, neemt
absurde proporties aan; Susan slaagt er tegen alle waarschijnlijkheid in
onmogelijke missies tot een goed einde te brengen; en het einde van het boek is
een anticlimax die de lezer teleurgesteld achterlaat. Dit is, jammer genoeg,
geen bestsellermateriaal maar wel een mislukt experiment waarin hier en daar
nog wat goede ingrediënten te herkennen zijn.
Amsterdam : Meulenhoff
2015, 348 p. Vert. van: Effekten af Susan door Femke
Blekkingh-Muller. ISBN 9789029090605
deze pagina printen of opslaan