Voor de buitenwereld lijkt het huwelijk van Jack en Grace er
eentje uit het boekje. Hij is een succesvolle advocaat gespecialiseerd in de
verdediging van mishandelde vrouwen. Zij is een perfecte huisvrouw, die haar
man steunt en overal bijstaat. Overal, want Grace verlaat nooit het huis zonder
Jack. Ze neemt ook nooit de telefoon op en spreekt nooit af met haar
vriendinnen zonder Jack. Als je het echtpaar van een beetje dichter bekijkt,
lijkt hun huwelijk zelfs helemaal niet zo perfect te zijn. Want waarom heeft
een slaapkamer van hun riante villa tralies voor de ramen?
Achter gesloten deuren is het debuut van de Franse-Ierse B.A. Paris
dat niet onopgemerkt voorbij is gegaan. Zo scoorde Paris met dit debuut meteen
een New York Times-bestseller en werd
het boek ook in het Nederlands taalgebied stevig gepromoot. Niet helemaal
onlogisch want Achter gesloten deuren
vist in dezelfde vijver als het succesvolle Het
meisje in de trein van Paula Hawkins en biedt de lezer een gelijkaardig
psychologisch verhaal waarin de hoofdpersoon vecht voor haar geloofwaardigheid
en het in de openbaarheid brengen van de misdaden van een van haar naasten.
Grace probeert
vooral de aandacht te trekken van haar nieuwe buurvrouw Ester die ze leert
kennen op een door Jack georganiseerd en georkestreerd etentje. Maar de tijd
dringt wel voor Grace want haar jongere zusje Millie, die het syndroom van Down
heeft, viert binnenkort haar achttiende verjaardag. Dan is ze te oud voor het
internaat waar ze verblijft en komt ze bij Jack en Grace wonen. En Jack heeft
Grace al zeer duidelijk gemaakt wat hij van plan is met Millie eenmaal ze in
zijn huis woont.
De weinige tijd die Grace heeft om Jack te ontmaskeren, maakt dat Achter gesloten deuren leest als een
race tegen de klok, die Paris met een grote vaart vertelt. Paris heeft
duidelijk gekozen voor een strak en snel tempo, en laat daarbij de uitwerking
van de personages en de diepgang van het verhaal een beetje slabakken. De plot
is echter goed uitgewerkt en de meeste losse eindjes van Jacks meesterplan
worden degelijk afgehandeld. Ondanks Grace’s verwoede pogingen om te ontsnappen
aan haar gevangenenbestaan, is Jack haar telkens net een stapje voor. Paris
weet de moedeloosheid van Grace goed weer te geven, maar het ontbreekt de
personages aan meer achtergrond om je goed te kunnen inleven.
De schrijfster laat een
hoofdstuk in het heden telkens afwisselen met een hoofdstuk dat zich afspeelt
in het verleden. Daardoor weet je soms al dat er bepaalde gebeurtenissen gaan
gebeuren en doordat beide verhaallijnen langzaamaan naar elkaar toe evolueren,
wordt het verrassingselement op die manier een pak minder. Toch is Achter gesloten deuren een goed
geschreven debuut dat zeker niet moet onderdoen voor Het meisje in de trein.
Amsterdam : Ambo/Anthos 2016, 355 p. Vert. van Behind closed doors
door Ireen Niessen ISBN 9789026336898. Distributie: Veen Bosch en Keuning
deze pagina printen of opslaan