Arthur Poolman,
docent Nederlands, heeft een baan gevonden op een middelbare school op Curaçao.
Zijn reis naar het eiland heeft echter niets te maken met zijn carrière: het is
een vlucht uit Hotel Mama en tegelijkertijd een queeste naar een eigen
identiteit. Deze zoektocht gaat niet zonder slag of stoot en Arthur zoekt
houvast bij drank en bij prostitutie, hierbij bijgestaan door zijn buurman
Ralph Veerman.
Veerman, ook wel De Veerman genoemd, brengt hem zo in aanraking
met een nieuwe wereld die ver afstaat van het leven van veel van Arthurs
Nederlandse collegadocenten die hun vertier zoeken bij de zeilclub. Ze spelen
slechts ‘Nederland met beter weer.’ Zo krijgt De Veerman een symbolische functie
als verbinding tussen twee werelden.
Arthur zakt hierdoor echter
enkel dieper af: hij raakt, al dan niet door de drank, steeds verwarder.
Arthurs troebele blik op de werkelijkheid wordt door Ralf Mohren mooi tot
uitdrukking gebracht door Arthurs gedachten die van de hak op de tak springen.
Hij is duidelijk niet in staat om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden.
Dit blijkt onder andere uit de gedachten die Arthur heeft tijdens een gesprek
met zijn Chinese arts na zijn ziekenhuisopname:
‘Weet u hoe u
hier bent gekomen, meneer Poolman? Weet u wat er is gebeurd?’ Weer die zachte,
vriendelijke stem. Ze konden ook heel streng en koud zijn, Chinezen. Een
vriendin van mij had ooit een Chinese tandarts gehad, een zekere Wan of Tan.
Een totale autist, hij zei niks als hij boorde, legde niks uit. Hij joeg
slechts een verdoving in je tandvlees en als hij klaar was, was je kies perfect
gevuld. Vakwerk. Maar zonder geouwehoer. De arts keek me vriendelijk aan. Het
werd tijd dat ik een iets terug ging zeggen, besefte ik. ‘De hond en Francis.’’
Via de boeken De morgen loeit weer aan van Tip Marugg
en Dubbelspel van Frank Martinus
Arion probeert Arthur grip te krijgen op Curaçao. Uit het feit dat hij zelfs
brieven gaat schrijven naar Marugg blijkt hoezeer hij zich vastklampt aan diens
boeken. De titel De hemel is zwart vandaag verwijst naar de
zonsverduistering waarmee het boek eindigt. Deze zonsverduistering is het einde
van Arthurs Curaçaose avontuur.
Tijdens de zonsverduistering speelt het werk
van Marugg een rol, via een collectieve zelfmoord van vogels vlak voor de eclips
inzet. Dit motief komt namelijk uit De
morgen loeit weer aan. Of deze roman over zelfmoord het juiste ankerpunt is
voor de verwarde Arthur is maar de vraag. Arthurs leven en Arthurs leesvoer
versterken elkaar en helpen hem steeds verder naar de afgrond.
De roman is ook op andere
vlakken doorspekt van intertekstualiteit, die er mijns inziens is te dik opligt
en de lezer niet de gelegenheid geeft om zelf banden te ontdekken met andere
literatuur. Er zijn in Arthurs zoektocht expliciete verwijzingen naar de
queesten uit ridderverhalen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken van een zwevend
schaakbord en rondetafelridders. De naam Arthur is natuurlijk ook veelbetekend.
Met dit boek brengt Ralf Mohren een variant op
een veelgebruikt thema in de literatuur: de zoektocht naar het eigen ik. Door
de setting wordt dit thema in een origineel jasje gestoken en de band met De morgen loeit weer aan zorgt ervoor
dat romanwerkelijkheid en andere fictie zich op betekenisvolle wijze
verstrengelen. Jammer zijn de verwijzingen naar ridderromans. Was dit subtieler
aangepakt, dan was dat het boek zeker ten goede gekomen.
Ralf Mohren: De hemel is zwart vandaag, Meulenhoff Amsterdam, 2017, 236 p. ISBN 9789029089654. Distributie: Lannoo
deze pagina printen of opslaan