Er zit duidelijk nog geen sleet op de pen van
Karin Slaughter. Na meer dan twintig boeken schudt de Amerikaanse queen of crime met Gespleten schijnbaar moeiteloos opnieuw een absoluut topboek uit
haar mouw. Deze standalone gaat in
hoofdzaak over de relatie tussen een moeder en haar dochter, die Slaughter tot
in de kleinste details uitspit zonder dat het verhaal aan spanning moet inboeten. Sterk.
Andrea Cooper is
ervan overtuigd dat ze haar moeder, Laura, door en door kent. Moeder en dochter
hebben altijd een goede band gehad, ondanks het feit dat Andrea enkele jaren
uit Georgia weg is geweest en in New York vruchteloos een onbereikbare
professionele droom heeft nagestreefd. Wanneer Laura borstkanker krijgt, keert
Andrea terug naar Belle Isle in Georgia om voor haar moeder te zorgen. Ze
versiert een baantje op het callcenter van de 911-hulpdienst en het leven
kabbelt rustig verder.
Wanneer de twee vrouwen samen lunchen om de 31ste
verjaardag van Andrea te vieren, stormt een gewapende overvaller het restaurant
binnen en begint in het wilde weg te schieten. Laura doodt de overvaller op
uiterst koelbloedige wijze. Andrea is sprakeloos, dit is een kant van haar
moeder die ze helemaal niet kent en die ze eigenlijk ook niet wil kennen.
Wanneer Andrea
enkele avonden later toevallig bij het huis van haar moeder passeert, ziet ze
dat een gemaskerde man rond het huis hangt. Er ontstaat een schermutseling
waarin Andrea de man doodt en haar moeder haar vervolgens wegstuurt met enkel
de coördinaten van een opslagplaats in een andere staat. Andrea kan niet meer
helder nadenken en kan niets anders doen dan haar moeders advies opvolgen. Al
snel ontdekt ze dat Laura niet is wie ze beweert te zijn en dat ze op de vlucht
is voor iets dat in het verleden is gebeurd.
Gespleten speelt zich af in een tijdspanne van een week waardoor de
gebeurtenissen zich bijna in real time aanbieden en er een constante vaart in het
boek zit. Afwisselend krijg je een hoofdstuk in het heden waarin Andrea de
hoofdrol speelt en een hoofdstuk in 1986, waarin we kennismaken met de
Quellers, een invloedrijke familie die een bedrijf bezit dat op grote schaal
sociale fraude pleegt. Dochter Jinx en Andrew, een van de zonen van patriarch
Martin Queller, willen hun vader ontmaskeren.
Wat de rol van Laura hierin precies is, wordt hoofdstuk na
hoofdstuk geleidelijk aan duidelijk. De twee verhaallijnen zijn vakkundig met
elkaar verweven en langzaam maar zeker valt de puzzel voor de lezer én Andrea
in elkaar. Slaughter laat regelmatig kleine ballonnetjes op zodat de lezer zelf
ook kan meespeuren naar de toedracht van dit alles, maar de spanningsboog
blijft mooi strak.
Hoewel Gespleten misschien een van
Slaughters minst gruwelijke boeken is - er zijn opvallend weinig uiteengereten
lichaamsdelen in het boek - is dit toch een echte Slaughter. Want hoe ontregelend
is het niet als een persoon die je al je hele leven kent, plots iemand helemaal
anders blijkt te zijn? De ontrafeling van Laura’s verleden, haar drijfveren om
dit ‘gespleten’ leven te leiden, en de effecten ervan op haar persoonlijkheid
zijn met psychologisch inzicht en literair talent geschreven. Slaughter bewijst
andermaal dat ze terecht tot de top van de huidige generatie thrillerauteurs
wordt gerekend.
Karin Slaughter: Gespleten, Harper Collins, Amsterdam 2018, 494 p. ISBN
9789402701562. Vertaling van Pieces of her door Ineke Lenting. Distributie
Agora Books
deze pagina printen of opslaan